Г рузия се е превърнала в ключов център за международния пазар за употребявани автомобили. Колите се доставят предимно от САЩ, а много от тях се озовават в Русия.
Рустави, индустриален град на 20 км югоизточно от столицата Тбилиси, има обширен паркинг, по-голям от 40 футболни игрища, който е дом на хиляди превозни средства за продажба. Там можете да намерите почти всеки автомобил, който желаете — Mercedes, Porsche, Jaguar, Toyota и, напоследък, Tesla.
Един от най-големите паркинги в района е собственост на Caucasus Auto Import (CAI), компания, която купува употребявани автомобили от търгове в САЩ. Превозните средства често са толкова силно повредени при злополуки, че са отписани от американските застрахователни компании. CAI твърди, че „екип от експерти“ в Щатите взима автомобилите лично и след това организира износа им с контейнеровоз на 10 000 км до черноморското крайбрежие на Грузия. След това повредените автомобили са поправени от грузински механици.
„Нашата компания е допринесла много за обновяването на грузинския автопарк“, каза Давид Гулашвили, заместник главен изпълнителен директор на CAI.
Миналата година Грузия е внесла автомобили на стойност 3,1 милиарда долара, според официални данни. След това страната е изнесла превозни средства на стойност 2,1 милиарда долара, главно за бивши съветски републики в Кавказ и Централна Азия. Автомобилите всъщност са вторият по големина износ на Грузия по стойност след медната руда.
Грузия изнасяше употребявани американски и европейски автомобили за северната си съседка Русия, но това официално спря след нахлуването на Русия в Украйна през 2022 г. През септември 2023 г. Грузинската данъчна служба обяви, че, в съответствие с последните западни санкции срещу Русия, ограничава реекспорта и транзита на автомобили, внесени от САЩ или Европа, за Русия и Беларус. Грузинските официални лица отдавна отричат, че страната е съучастник в подпомагането на Русия да избегне търговското ембарго.
И все пак, скорошно разследване на грузинското медийно издание Ifacti показа множество вратички, използвани от търговци на автомобили от двете страни на руско-грузинската граница.
След нахлуването на Русия в Украйна се наблюдава рязко покачване на износа на употребявани автомобили за Казахстан, Киргизстан и Армения, всички от които са членове на водения от Русия митнически съюз. Това означава, че превозно средство, регистрирано в която и да е от тези страни, може да бъде откарано до Русия с минимални тарифи.
Данните на националната статистическа агенция на Грузия показват, че автомобилите наистина се движат към Русия. През 2022 г. Грузия е изнесла 7352 употребявани автомобила за Казахстан, докато през 2023 г. броят им е достигнал 39 896, което е повече от петкратно увеличение.
Успехът на индустрията за употребявани автомобили в Грузия може да се обясни с нейната география. Страната има достъп до Европа през своите черноморски пристанища и до Централна Азия през Баку, на съседното каспийско крайбрежие на Азербайджан. Друг ключов компонент е достъпната цена на труда, когато става въпрос за ремонт на спасени автомобили.
„В САЩ възстановяването на автомобил и превръщането му в изправност отнема шест месеца и около 5000 долара. В Грузия същият автомобил се поправя за $1000 и един месец“, казва Гулашвили.
Докато повечето автомобили, внесени в Грузия, са бензинови и дизелови, Гулашвили отбелязва, че има бързо нарастващо търсене на електрически и особено хибридни превозни средства.
Най-големият пазар за препродажба на Tesla, добавя Гулашвили, е Украйна, където той има 100 служители. „
Много е скъпо и рисковано, но все пак се опитваме да постигнем сцепление там. Внасяме и много пикапи в Украйна, които се използват в борбата срещу Русия.'
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!