Ч аст от изтребителите, доставени от съюзниците на Украйна, са се оказали негодни за употреба и се използват за резервни части, съобщава „Икономист”.
Осем самолета МиГ-29 бяха дадени на Киев наскоро от Полша и Словакия.
Откакто Русия нахлу в Украйна миналата година, военновъздушните сили на Украйна са загубили 60 изтребителя, 40% от предвоенния флот, според наскоро изтекъл американски документ. Остават само около 80. Русия разполага с почти 500 самолета, подготвени за война. И те до голяма степен превъзхождат украинските, с по-добри радари и боеприпаси с по-голям обсег.
Радев: Ако бяхме предлагали българските изтребители МиГ-29, те сега щяха да са в Украйна
Добрата новина е, че Русия не успя да използва това предимство, за да доминира в небето. След като не успяха да унищожат противовъздушната отбрана на Украйна, нейните самолети са принудени да изстрелват ракети или да хвърлят бомби, често неефективно, от значително разстояние. Лошата новина е, че въздушният баланс изглежда нестабилен.
Редовните руски удари с дронове и ракети от октомври насам принудиха Украйна да изразходва огромен брой от своите боеприпаси земя-въздух. Ситуацията се стабилизира през последните седмици, казва западен служител, с постъпването на нови доставки. Но без нови такива Украйна ще трябва да избира между защита на градовете, критичната инфраструктура, военните бази или войските на фронтовата линия.
Киев спешно се нуждае от още изтребители, за да запази паритета на силите в небето и да подкрепи планираната контраофанзива за освобождаване на окупираните от Русия украински територии.
Словакия предаде на Украйна всички обещани изтребители
Украйна официално иска американски F-16, но според „Икономист” шведските „Грипен” изглежда са много по-подходящи за целта.
Те са по-евтини, включително като разходи за поддръжка и експлоатация. Управлението им е по-лесно. Освен това за разлика от американските изтребители могат да излитат и да се приземяват на военните писти в Украйна, построени по съветско време с бетонни блокове.
Така „Грипен” в много отношения са идеални за нуждите на Украйна. Те са проектиран специално за защита на шведското въздушно пространство от руски самолети, а не за по-сложни задачи като проникване дълбоко зад вражеските линии и ударни мисии. Освен това могат да кацат на къси писти и дори пътища. Производителят „СААБ” посочва, че самолетът може да бъде зареден с гориво и въоръжен отново за десет минути от един техник и петима наборници.
Самата Швеция обаче разполага с по-малко от 100 такива изтребителя, като страната е продала или отдала на лизинг около 66 машини на други държави. А след като кандидатурата ѝ за членство в НАТО беше блокирана, Швеция няма да посмее да отслаби отбранителните си способности, посочва „Икономист”.
„Всички варианти се разглеждат”, отчита Тобиас Билстрьом, министър на външните работи на Швеция, но „нямаме толкова много „Грипен”-и”.
Швеция би могла да осигури само една ескадрила, около 14 самолета, с 10-годишно чакане за още, пояснява полковник Юрий Игнат, говорител на украинските военновъздушни сили.
В същото време над 4 600 F-16 са произведени от началото на 70-те години. В момента в САЩ се правят само най-модерните версии на самолета. Но F-16 съставляват около 30% от изтребителите на европейските страни членки на НАТО.
Украйна гледа към пазара втора ръка. Миналата година Норвегия изтегли от активна служба всички свои F-16, заменяйки ги с F-35. Дания, Белгия и Холандия също планират да направят това. През февруари Украйна отправи официално питане за холандските самолети.
Джъстин Бронк от Кралския институт на обединените служби в Лондон посочва и друг проблем – с какво ще бъдат въоръжени западните бойни самолети, които евентуално ще бъдат доставени на Украйна.
Ето кога Западът ще реши за доставката на бойни самолети за Украйна
„Грипен” могат да носят най-модерните ракети „Метеор”, но едва ли европейските страни ще се съгласят да дадат такива на Украйна, рискувайки те да попаднат в руски ръце.
САЩ могат да се колебаят по подобен начин относно изпращането на най-новите си ракети AIM-120.
Засега много западни служители настояват, че дебатът за изтребителите отвлича вниманието от снабдяването на украинските сили за противовъздушна отбрана.
Да, руските военновъздушни сили са лесни за подигравки - на 20 април те дори случайно бомбардираха град Белгород в Русия, но все пак могат да играят значителна роля срещу предстоящата офанзива на Украйна, особено ако започнат да поемат по-големи рискове.
Полша предаде изтребители МиГ-29 на Украйна
„Ако бяхме започнали тези усилия миналата година, съвременните бойни самолети вече щяха да бъдат в украински ръце”, смята Дейвид Дептула, декан на Института за аерокосмически изследвания „Мичъл” в Арлингтън, Вирджиния и бивш генерал-лейтенант от ВВС на САЩ.
Ако Западът действа сега, казва той, може да има до 30 F-16 в украински ръце до края на годината.
„Където има воля, има и начин“, добавя Дептула: „Където няма воля, няма начин”.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!