Е ксклузивни кадри, направени от украинските сепаратисти веднага след катастрофата с малайзийския боинг над Донбас, публикува днес - точно една година след инцидента, австралийският сайт News.com.au.
На записа се вижда как сепаратистки бойци оглеждат чантите на загиналите, събират личния им багаж и мобилните телефони. Сепаратистки командир, чието име не се посочва, се обажда в щаба и съобщава, че самолетите са били два. После заповядва цивилните да бъдат изведени от мястото на катастрофата и отправя молба да не бъде снимано лицето му. Разпорежда също да се търсят черните кутии - бордовите самописци.
Командирът показва документ за самоличност на една от стюардесите и коментира: "Виждаш ли, това са чужденци, малайзийци". Друг сепаратист се пита кой е отворил въздушен коридор за боинга.
Самолетът, летял от Амстердам до столицата на Малайзия, бе свален на 17 юли 2014 г. над Донбас, където тогава се сражаваха украински сили и проруските сепаратисти. Загинаха всички на борда - 298 души, предимно холандци. Киев и Западът подозират, че сепаратистите са свалили самолета с доставен от Русия зенитно-ракетен комплекс "Бук". Москва отрича и обвинява украинските военни.
Клемантин Малигорн от "Фигаро" припомня какво стана ясно около катастрофата и какво не през изминалата година:
Самолетът - свален от ракета
Пътническият самолет изглежда е бил свален с ракета земя-въздух. Руската оръжейна компания "Алмаз-Антей" потвърди в началото на юни: малайзийският боинг от полет МН-17 наистина е бил свален с ракета земя-въздух "Бук", произведена в нейните заводи.
Михаил Малишевски - представител на държавния консорциум, уточни на пресконференция, че "както сочат първите анализи, използвана е ракета "Бук-М1". По-точно, "Бук 9М38М1" въздух-земя, комплектована с бойна глава 9Н314М. Но руската оръжейна компания "Алмаз-Антей" заяви, че не може да каже кой лагер е свалил самолета.
В четвъртък обаче зам.-ръководителят на руската федерална агенция за въздушен транспорт Олег Сторчевой цитира данни от доклад на анонимни "авиационни специалисти", разпространен във вторник чрез Интернет. "Специалистите" са установили, че боингът е бил свален с ракета въздух-въздух "Питон" израелско производство. Качен в мрежата като файл на руското министерство на отбраната, докладът бе представен наново и от Следствения комитет, руския аналог на ФБР.
Виновните все още се издирват
За момента въпросът остава без отговор. Киев и западните правителства подозират, че са стреляли проруските сепаратисти. Москва пък винаги е отричала категорично да има нещо общо с инцидента, твърдейки, че боингът е бил свален по-скоро от изтребител на украинската армия.
Холандските власти заявяват, че засега не могат да посочат виновниците. Те обаче, наред с Малайзия, настояват да бъде създаден международен трибунал по случая под егидата на ООН. Москва отхвърля идеята. В четвъртък руският президент Владимир Путин заяви, че конституирането на подобен съд ще е "контрапродуктивно и преждевременно".
Близки на загинали при катастрофата подадоха в САЩ иск срещу бивш командир на украинските сепаратисти - руснака Игор Стрелков, когото обвиняват, че е наредил свалянето на самолета. Според исковата молба, депозирана в Чикаго, "самолетът от полет MH17 е летял през въздушното пространство над района, където се е сражавала бунтовническата армия, която, под командването на Гиркин, свалила този Боинг 777-200". Ищците освен това твърдят, че Гиркин е действал "реално или предполагаемо от името" на руския лидер Владимир Путин.
Критики срещу непредпазливостта на "Малейша еърлайнс"
През октомври се очаква да бъде публикуван холандски доклад за причините, довели до разрушаване на боинга. В неокончателен вариант документът вече е разпратен до страните, чиито граждани са били на борда. Русия, запозната вече с предварителната версия на доклада, подготвен от холандските експерти, заяви в четвъртък, че има "много забележки" по документа.
Си Ен Ен разкри основните му положения: докладът обявява за отговорни проруските сепаратисти, но и "Малейша еърлайнс" заради проявената непредпазливост.
Въздушните власти на Украйна бяха разпространили предупреждение, ограничаващо въздушното пространство над зоната на бойните действия до височина 32 000 фута. Някои близки на жертвите впрочем започнаха правни процедури срещу "Малейша еърлайнс", чиито самолети продължаваха по време на драмата да летят над бойните полета в Украйна за разлика от тези на други авиокомпании.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!