Х иляди изтекли файлове разкриха как компанията за превоз Uber е "ухажвала" висши политици и докъде е стигнала, за да избегне правосъдието.
Те описват обширната помощ, която Uber е получила от лидери като президента на Франция Еманюел Макрон и бившия еврокомисар Нели Крус.
В момента компанията Uber твърди, че нейното „минало поведение не е в съответствие с настоящите ценности“.
Файловете на Uber са набор от повече от 124 000 записа, включително 83 000 имейла и 1000 други файла, включващи разговори, за периода 2013-2017 г.
Те бяха изтекли до Guardian и споделени с Международния консорциум на разследващите журналисти и редица медийни организации, включително BBC Panorama. Те разкриват за първи път как усилия за лобиране и връзки с обществеността на стойност 90 милиона долара набират приятелски настроени политици, за да помогнат в кампанията за разрушаване на таксиметровата индустрия в Европа.
Докато френските таксиметрови шофьори организирали бурни протести по улиците срещу Uber през 2015 и 2016 г., Еманюел Макрон - сега президент на Франция - станал близък с противоречивия директор на Uber Травис Каланик и му казал, че ще реформира законите в полза на фирмата.
Безмилостните бизнес методи на Uber бяха широко известни и преди появата на тези файлове, но те хвърлиха светлина върху това колко далеч е стигнала компанията, за да постигне целите си.
Файловете показват как бившият еврокомисар по цифровите технологии Нели Крус, един от висшите служители на Брюксел, е преговаряла да се присъедини към Uber преди края на мандата си - и след това тайно лобира за фирмата - в потенциално нарушение на етичните правила на ЕС.
По онова време Uber беше не само една от най-бързо развиващите се компании в света - тя беше и една от най-противоречивите, преследвана от съдебни дела, обвинения в сексуален тормоз и скандали с изтичане на данни.
В крайна сметка Травис Каланик беше изгонен през 2017 г.
Uber казва, че неговият заместник, Дара Хосровшахи, е бил "натоварен със задачата да трансформира всеки аспект от начина, по който Uber оперира".
СТАРТ НА UBER В ЕВРОПА
Париж беше сцената на първото стартиране на Uber в Европа и срещна твърда съпротива отстрана на таксиметровата индустрия.
През август 2014 г. амбициозен бивш банкер на име Еманюел Макрон току-що беше назначен за министър на икономиката. Той гледаше на Uber като на източник на растеж и се нуждаеше от нови работни места и имаше желание да помогне.
През октомври той проведе среща с Каланик и други ръководители и лобисти, което бележи началото на защитата му на интересите на противоречивата фирма в правителството.
Лобистът на Uber Марк МакГан описа срещата като "грандиозна - каквато никога не съм виждал", показват файловете.
Макрон и Каланик скоро станали много близки, показват досиетата.
Френските таксиметрови шофьори били особено разгневени от стартирането през 2014 г. на UberPop - услуга, която позволява на нелицензирани шофьори да предлагат превози на много по-ниски цени.
Съдилищата и парламентът го забранили, но Uber продължила да работи.
Степента на отношенията на сегашния президент на Франция с противоречивата световна фирма, която работеше в нарушение на френското законодателство, не беше ясна досега.
Говорител на г-н Макрон каза в имейл: „Неговите функции естествено го накараха да се срещне и да взаимодейства с много компании, ангажирани с рязката промяна, която настъпи през тези години в сектора на услугите."
Файловете също така разкриват как връзката на Uber с един от висшите европейски служители, вицепрезидента на Европейската комисия Нели Крус, е започнала значително по-рано и е била по-дълбока, отколкото се е знаело преди, поставяйки я в очевидно нарушение на правилата, управляващи поведението на комисарите.
Те разкриват, че тя е водила преговори да се присъедини към консултативния съвет на Uber, преди дори да напусне последния си европейски пост през ноември 2014 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!