Повече от 500 вестници и САЩ, Латинска Америка и Европа са се присъединили към проекта "Джърнълизм онлайн" (Journalism Online). Групата, основана през април, цели да помогне на медиите да печелят повече пари в интернет, предаде Франс прес.
Обединението е създадено от трима бивши американски ръководители на медии.
До този момент те са получили писма с намерение за присъединяване към проекта от 176 всекидневника и 330 различнид руги издания и големи информационни сайтове. Месечно потребителите им са повече от 90 млн.
"Джърнълизм онлайн" планира през есента да въведе платена услуга, която дава на абонатите достъп до платената информация на включените в групата сайтове.
Някои потребители ще могат да се абонират за едно издание, други могат да изберат пакет, обединяващ няколко различни издания, обяснява пред АФП един от основателите, Гордън Кровиц, който е работил в "Уолстрийт джърнъл".
Достъпът до някои типове информация ще продължи да бъде безплатен, но най-големите потребители ще трябва да плащат, посочва той.
На въпрос защо групата не публикува списък с бъдещите си членове, Кровиц отбеляза, че някои издания предпочитат да направят самостоятелни съобщения.
Новата инициатива бе оповестена няколко дни след съобщението на медийния магнат Рупърт Мърдок, собственик на "Нюз корпорейшън" (News Corp.), че ще въведе такси за достъп до всички новинарски сайтове на групата.
Американската преса страда от силния спад на приходите от реклама и ориентирането на читателите към безплатните интернет сайтове.
В сектора в последно време имаше вълна от фалити, съкращения на работни места и закриване на издания, сред които фалитът на "Трибюн" (Tribune Co.) - втората най-голяма вестникарска група в САЩ по приходи и третата по тираж, която контролира в. "Лос Анджелис таймс", "Чикаго трибюн" и "Балтимор сън".
Сред големите американски вестници сега единствено "Уолстрийт джърнъл", който принадлежи на Рупърт Мърдок, кара читателите си да плащат за онлайн информацията.
Други големи издания, сред които "Ню Йорк таймс", изразиха намерение да последват примера му.
В момента експертите водят разпалени дебати дали читателите, които вече са свикнали да имат безплатен достъп до електронните издания на вестниците от години наред, ще се съгласят да бръкнат в кесиите си и да започнат да плащат.
Според Стивън Брил, един от тримата съоснователи на "Джърнълизм онлайн", благодарение на този проект вече не става въпрос дали онлайн информацията ще стане платена, а къде и кога.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!