Бс с М. искал да впечатли приятелите си с умението да се спуска по парапета на стръмното стълбище на железопътния мост в центъра на Нант. Това може би е добра идея, ако си на 21 години, намираш се на "парти с аперитив" сред около 10 хил. души и си изпил 12 чаши уиски.
Брис, студент и пожарникар доброволец от село в Западна Франция, пада от 6 м височина, чупи черепа и гръдния си кош и по-късно умира в болницата.
Смъртта на младежа*, когото приятелите му описват като мил, чаровен и енергичен, шокира Франция.
Десетки френски младежи умират при пътни катастрофи всяка седмица на връщане от барове или клубове.
Смъртта на Брис е различна. Той е първата жертва, а за някои - мъченик, на ново явление, връхлетяло Франция: т.нар. apéro géant - буквално "огромно парти с аперитиви".
Идеята, прокарана от социални мрежи като "Фейсбук",
е да се съберат възможно най-много непознати на емблематични места в градския център, за да пият и да си приказват на открито.
Купоните, започнали в Западна Франция през март, се превърнаха в неофициално състезание между френските градове за събирания на възможно най-много млади хора - нещо като "Игри без граници", но с вино, енергийни напитки, алпопол (слабоалкохолни напитки с добавен плодов сок, оцветители и др.) и твърд алкохол.
Обществеността следеше събитията с растящо безпокойство още преди смъртта на Брис миналата седмица. Няколко подобни партита бяха забранени, включително едно, планирано да се състои близо Айфеловата кула след две седмици.
Нещастието в Нант предизвика болезнени национални дебати
Трябва ли правителството да вземе отношение? Министърът на вътрешните работи Брис Ортфьо свиква среща на висши политици и правителствени служители тази седмица.
А дали няма да е по-добре, както предложи един държавен секретар, явлението да се контролира по-строго и да се изчака модата да отмине?
Смята се, че идеята за огромните младежки алкохолни партита на открито, организирани по интернет, е тръгнала от САЩ. Във Франция от март насам тя набра внушителна скорост по няколко причини.
Французите, дори и младите, са големи индивидуалисти, но им допада масовият индивидуализъм. Не е съвпадение и фактът, че огромните алкохолни купони имаха най-голям успех в градове с много студенти, като Рен, Нант, Брест и рекордьора Гренобъл, където миналия четвъртък се събраха 12 хил. души.
Френските университети нямат онази култура на студентските градчета и наситената с многолюдните развлекателни събития програма на британските висши учебни заведения.
Идеята за гигантските купони, където младежите могат да се съберат и забавляват, дразнейки възрастните, запълни голяма празнина.
Според социолозите алкохолните партита са и симптом за преход
на френското общество от редовното здравословно пийване към запоите. На тези събирания изборът не е между бирата и виното, а между текила, водка или уиски.
Полицията съобщи, че 72-ма младежи са били откарани в болница с алкохолно отравяне след последното парти в центъра на Нант.
В друго отношение обаче партитата си останаха до голяма степен типично френски. До вечерта на трагичния инцидент на тях почти не е имало прояви на насилие. Купоните, в общи линии, са нещо като алкохолни пикници, на които групи приятели си стоят заедно и избягват да разговарят с хора извън своя кръг.
Френската социоложка Моник Даньо, която преди няколко години изследваше рейв културата във Франция, смята, че тези алкохолните забавления са част от същата тенденция - желанието на младежите да изживеят "колективен апотеоз" или да прекарат добре сред много хора.
Тя подчертава също, че партитата са продължение на идеята на "Фейсбук" за събиране на едно място на възможно най-много почти непознати помежду си хора.
Според други френски анализатори партитата са бунт на интернет поколението срещу представата, че те са закотвена в стаята си съвременна версия на книжен плъх,
способни да общуват с други хора единствено през компютъра си
Министърът на младежта и солидарните действия Марк-Филип Добрес заяви онзи ден, че обща забрана на масовите партита би била нещо безсмислено и погрешно.
"Трябва да има по-голям полицейски контрол за предотвратяване на нови нещастни случаи. Не бива обаче да затваряме очи пред промените в обществото ни. Трябва да се заемем с причините, не със следствията", каза той.
Масовите партита отразяват притесненията на нашите младежи, които изпитват необходимост да се събират в компании и групи, допълни Добрес.
Кметът социалист на Нант Жан-Марк Еро прикани всички страни, имащи отношение към проблема, да се съберат и обсъдят явлението. Той призова също организаторите да се откажат от глупавата идея за ново (трето по ред) подобно парти в града следващия месец.
Прокурорът на града Ксавие Ронсен апелира за прекратяване на засилващата се надпревара между градовете.
"Какво толкова велико има в това да събереш 11 или 12 хил. пияни в Нант, понеже в Монпелие успели да съберат 10 хил.? Да не би да искате следващия път да има два смъртни случая вместо един?".
-----
* Бел.ред.: Става дума за смъртта на 21-годишен младеж, участвал в гигантски запой в Нант, организиран от "Фейсбук" и наречен "Фейсбук аперитиф". Пияният се хвърлил от 5-метрова височина, паднал на главата си и по-късно починал от раните си в болница.
По време на многохилядното парти полицията арестува 41 души по обвинения в продажба на наркотици, злоупотреба с алкохол на публично място и упражняване на насилие.
По време на предишния "Фейсбук аперитиф" в Нант през ноември 2009 г. десетки младежи колабираха от препиване, а 38 бяха хоспитализирани.
Оригиналното заглавие на материала е "Франция губи вкуса си за огромни коктейлни партита".
За смъртта на парти, тръгнало от "Фейсбук"
Идеята на мрежи като "Фейсбук" е да се съберат възможно най-много непознати, за да пият и да си приказват на открито, пише Джон Личфийлд във в. "Индипендънт"
17 май 2010, 15:20
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!