Н ай-привлекателните туристически места в Европа търсят нови начини да се справят със прекомерния наплив от туристи. Градове като Дубровник, Венеция и Барселона полагат огромни усилия да се справят с пристигащите всеки ден туристи с евтини полети или круизни кораби.
Градовете прибягват към приложения за смартфони и реклама на споделен автомобилен превоз, за да се справят с прекаления туристически поток, който пречи както на местните, така и на туристите.
Нашествието на ордите от консуматори, което чакаме
Около 9% от туристите, които участваха в проучване на консултантската компания IPK казаха, че свръхтуризмът е засегнал качеството на техните екскурзии миналата година, предаде агенция Ройтерс (Reuters).
Притесненията, свързани със сигурността по морски дестинации като Египет и Турция, както и все повечето евтини полети, увеличиха растежа на броя чуждестранни туристи в страни като Испания и Хърватия до над 10% през последните няколко години по данни на Световната организация по туризма към ООН.
„Дестинациите с голяма посещаемост са успешни, но границата между успех и провал е много тънка“,
каза кметът на Дубровник Мато Франкович пред Ройтерс на международното туристическо изложение в Берлин.
Вместо обаче да се опитват да ограничат броя на посетителите, които харчат парите си за хотели, храна и сувенири, градовете предлагат начини за отклоняване на туристическите потоци от най-популярните атракции.
Дубровник планира да пусне смартфон приложение до края на годината, което ще позволи на потребителите му да знаят кога тесните улици в стария град са най-претъпкани и ще им предлага алтернативни забележителности извън градските стени. Освен това планира да тества схема за споделяне на автомобили, която да насърчи туристите да се запознаят с околностите на Дубровник.
Барселона работи по съвместен маркетингов план с региона около града, за да привлече туристи не само към най-популярните забележителности като Саграда Фамилия или булевард „Ла Рамбла“. „Барселона е малка, но Барселона като туристическа дестинация излиза извън рамките на град и има много забележителности и атракции“, каза директорът на барселонската туристическа агенция Жоан Торела Рене.
Дори Ню Йорк, отвъд Атлантическия океан, започна кампания за насърчаване на туристите да посещават и други квартали освен Манхатън и Статуята на свободата. Освен това се опитва да привлече повече посетители извън пиковия сезон – през януари и февруари – със събития като Нюйоркска седмица на ресторантите и седмица на Бродуей.
„Това наистина дава възможност на посетителите да получат нещо по-стойностно и ни помага да запълним ниския сезон“, каза говорителят нюйоркската официална туристическа организация NYC & Company Кристофър Хейуд.
Контрол върху круизите
Процъфтяващият сектор на круизните пътувания е едно от най-големите предизвикателства за някои градове. В Дубровник голямо количество круизни кораби разтоварват хиляди пътници в един ден и така улиците на града стават шумни и се получават задръствания. Градът се опитва да разпредели пристигането на кораби и да направи така, че круизите да са пристигат равномерно през седмицата и да не акостират 10 кораба на пристанището в едно и също време.
Венеция изготвя нови правила, с които се изисква големите круизни кораби да минават по един не чак толкова лъскав маршрут до индустриалното пристанище Маргера, вместо да минават покрай площад Сан Марко.
Някои туристически компании също играят роля в борбата срещу „свръхтуризма“. Най-голямата китайска онлайн туристическа агенция Ctrip използва данни, за да прогнозира коя дестинация може да се окаже пренаселена и скъпа и след това да предложи на клиентите си алтернативни варианти, които се търсят по-малко, каза главният изпълнителен директор Джейн Цзе Сун. „Потребителите одобряват тази практика, тъй като получават най-доброто за пътуването си. Хотелите също я харесват, понеже могат да обслужат туристите по-добре. Авиокомпаниите и те я подкрепят, защото нямат свръхнатоварване по един маршрут, а по друг – минимално“, допълва тя.
Airbnb, която е критикувана за влиянието си върху жилищния пазар в големите туристически градове, каза, че предлага настаняване в жилища в селски райони на сайта си – често на места, където няма хотели. „Туризмът само ще расте и като се разпределя на по-голяма територия, могат да се минимализират последиците от него“, каза в интервю съоснователят и главен стратег на Airbnb Натан Блехарчик.
Световната туристическа организация работи с университети по проблема с прекалената туристическа натовареност и планира да публикува препоръки след няколко месеца за това как туристическите дестинации да се справят с проблема. „Нужен е баланс между растеж, устойчивост и реклама на дестинациите“, каза генералният директор на Световната организация по туризъм Зураб Пололикашвили.
Глория Гевара, президент и главен изпълнителен директор на Световния съвет за туризъм и пътувания, каза, че туристическите дестинации трябва да правят дългосрочно планиране и да създават инфраструктура, която ще им позволи да насочват туристическите потоци, така че да стимулират местните икономики без да се претоварват най-популярните места. „В крайна сметка туризмът създава работни места, създава благоденствие и намалява бедността. Ползите обаче трябва да бъдат за всички“, каза тя.
Световния съвет за туризъм и пътувания и консултантската компания McKinsey планират да си сътрудничат с шест града, за да изработят тактики за избягване на прекаленото струпване на туристи.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!