Ч ерните таксита в Лондон (black cabs) оглавиха европейските протести срещу нелоялната според тях конкуренция на туристическите автомобили с шофьори на американската компания Юбер (Uber), като парализираха днес центъра на британската столица.
В слънчевия следобед хиляди черни таксита блокираха улиците около Трафалгар Скуеър и площада пред парламента в самото сърце на Лондон. Повечето бяха почти спрели, протестирайки чрез концерт от клаксони.
Традиционните черни таксита съжителстват криво-ляво с туристическите автомобили с шофьор от петдесет години, но сега гневът им е предизвикан от приложението на Юбер, използвано от смартфони, което изчислява цената на пробега в зависимост от продължителността и разстоянието и свързва клиентите и шофьорите на туристическите коли.
След появата на мини-такситата (mini cabs) през 1960-те години - обикновени коли без изискване за специална професионална квалификация на водачите - черните таксита са изправени пред огромно предизвикателство и едва през 1998 г. успяват да издействат регулиране на сектора - те си запазват монопола в сектора, а мини-такситата са принудени да се задоволят с пътниците, подали поръчка.
В наши дни близо 25 000 черни таксита и 53 000 туристически автомобили с шофьор кръстосват Лондон - което прави около 1 такси на 100 жители.
Днес шофьорите на таксита предизвикаха задръствания в много европейски градове, като блокираха ключови артерии в знак на протест срещу туристическите автомобили с шофьори
В Париж няколко хиляди таксита блокираха достъпа до международните летища Шарл де Гол и Орли от рано сутринта, преди да се присъединят към колона от автомобили, потеглили на протестен митинг във френската столица.
Протестът съвпадна със стачка на локомотивните машинисти във Франция, оставила хиляди пътници без превоз и довела до над 250-километрови задръствания в района на Париж.
В Мадрид по улиците нямаше никакви таксиметрови коли, след като шофьорите се отзоваха на призивите за протест срещу Юбер, която свързва шофьори на свободна практика и пътници чрез приложения на смартфона.
Шофьорите на таксита стачкуват и в Милано, но обслужват безплатно болни, инвалиди и бременни жени.
Секторът на таксиметровите услуги е недоволен, че компании като Юбер работят като таксиметрови, без да понасят разходи за лиценз, което е във вреда на традиционния национален сектор.
Някои политици защитават нововъведението, тъй като според тях то дава по-голям избор на потребителите, отбелязва ДПА. Европейската комисарка за новите технологии Нели Крус написа в блога си, че не бива да се отнасяме към "предизвикателства, пораждани от новите технологии, като ги игнорираме, като стачкуваме или като се опитваме да ги изхвърлим от живота". Според нея иновациите унищожават някои професии и променят други, но в същото време подобряват повечето от тях и освен това създават нови работни места.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!