"Страшно много се уплаших, особено когато видях в очите на 5-годишната си дъщеря страх. Страх, който толкова малко дете не бива да усеща в тази сериозна ситуация, в която дори възрастен не знае как да реагира”, казва Габриел, за когото днес е щастлив ден.
Габриел Мансуета живее в една от жилищните сгради до срутения мост в Генуа. Той никога няма да забрави силния тътен от 14 август.
Още преди на мястото да пристигнат спешните екипи Габриел взел решение - да бяга. (Историята му чуйте и във видеото малко по-долу).
Надеждата в Италия за откриване на оцелели все още тлее. Спасителите продължават претърсването вече трето денонощие. Заради трагедията в Генуа обявиха извънредно положение за следващите 12 месеца. Правителството деблокира 5 млн. евро от националния фонд за извънредни ситуации.
43-годишният Роберто и съпругата му Ерсилия пътуват за почивка в Сардиния. Колата им пропада, а в нея е и 8-годишният им син Самуеле. Часове преди трагедията Роберто публикува снимка на Сардиния и казва, че няма търпение за ваканцията.
"Част от нашите сърца остават в руините от моста" - това написа във Facebook страницата си футболният клуб от Генуа "Портуали Волтри". Техният играч - 47-годишният Андреа Черули, загина, докато пътува за работа.
Животът си под руините на моста "Моранди" губи и 34-годишната Елиза Боцо, а едно от последните й послания във Facebook гласи: "Как мога да не се радвам на живота?"
Само миг делял и шофьорът на камион Лучано Гоча от смъртта.
"Тъкмо пристигнах под моста, отворих вратата на камиона и чух експлозия. Когато се обърнах, мощна струя въздух ме изхвърли към стената и изгубих дъх. Въздушната струя спаси живота ми като ме изхвърли назад", разказа Лучано Гоча.
Ако беше останал до камиона още секунда, сега той щеше да е премазан.
Общо 600 души бяха евакуирани от жилищните сгради до моста. Сега много от тях живеят при приятели или в хотели.
Отговорността за трагедията в Генуа беше стоварена върху компанията, която поддържа моста. Правителството заплаши, че ще преустанови концесията на компанията „Аутострада”, собственост на семейство Бенетон, и ще наложи тежки глоби. Вицепремиерът Луиджи ди Майо предупреди, че може да се наложи държавата да изземе контрола върху пътищата от частните компании.
Експерти предупреждават, че сривът на моста „Моранди“ в Генуа – жизненоважната връзка на магистрала А10, която свързва Северозападна Италия с Франция и един от най-натоварените мостове в страната, е знак за много по-сериозни проблеми в поддръжката на мостовете в Италия, пише CNN.
Срути се магистрала в Италия, много жертви и ранени
Кошмарът Генуа през нощта - видео
„Всички италиански мостове, построени от бетон между 50-те и 60-те години, са с изтекъл срок на годност“, казва Сетимо Мартинело, директор на компания, извършваща инспекции и проверки на състоянието на 50 000 моста в Италия.
„Съществуват стотици, не, хиляди мостове в риск от срутване“, каза още Мартинело, като добавя, че точният брой не е ясен и че по-големият проблем е липсата на информация за състоянието на 1,5 милиона мостове в Италия.
Италиански медии, специалисти, граждани: Конструкцията на моста доведе до трагедията
Отговорността за поддържането на тези конструкции е поделена между местната администрация и няколко частни и публични организации, включително „Autostrade“, която е сключила договор за експлоатацията на срутилата се магистрала А10, а само 60,000 от всички магистрали в Италия се инспектират редовно, твърди Мартинело.
ВИЖТЕ СНИМКИ ОТ ТРАГЕДИЯТА В ГАЛЕРИЯТА
„Докато срутване като това в Генуа е рядкост, има около 15-20 мостове, които се сриват всяка година в Италия“, казва още той.
След срутването на моста в Генуа, освен за структурните проблеми на съоръжението, редица експерти заговориха за злоупотреби и за хронично намаляващите инвестиции в инфраструктурата на Италия. Смята се, че са необходими 40 млрд. евро за възстановяването на пътищата.
През октомври 2016 г. пътните служби настояват този надлез на магистралата, свързваща Милано и Леко, да бъде затворен заради проблеми.
Местните власти обаче искат официална инспекция. Междувременно мостът рухва под тежестта на камион. Шофьорът, който е българин, оцелява по чудо, но друг човек загива, затиснат от отломките. За проблемите по италианските пътища се говори отдавна, а ицидентите са много. През март 2017-а двама съпрузи загиват при срутване на мост над магистрала близо до Анкона.
През последните 10 години, след началото на икономическата криза през 2008 г., инвестициите за поддръжка и обновяване на пътната инфраструктура в Италия чувствително намаляват.
От 2013 г. насам са се срутили най-малко 10 моста. По изчисления на Националната пътна агенция, всяка година трябва да се инвестират два и половина милиарда евро. През 2016 обаче са похарчени едва 648 милиона.
Освен слабата поддръжка, причини за състоянието на пътищата се оказват небрежното строителство и злоупотребите. На 23 декември е открит мост в Сицилия, по пътя между Палермо и Агридженто. 10 дни по-късно той пропада. Печална е и славата на магистрала А3, свързваща Салерно и Реджо ди Калабрия.
Десетилетия наред местната мафия отклонява средства за строежа на така наречената "Магистрала на срама“, като в същото време се използват некачествени материали. Строителните работи приключват през 2016 г. или 54 години след началото им.
След разкриването на огромната измама, Италия трябваше да върне на Европейския съюз 382 милиона евро.
Издирването на оцелели под отломките на моста в Генуа, който се срути във вторник, продължи и през изминалата нощ. Надеждата спасители да открият оцелели обаче намалява.
По последни данни загиналите при трагедията са 39, а ранените -16, 9 от които в тежко състояние. Има и хора в неизвестност.
Започнаха да излизат и списъци с жертвите. Сред тях има четирима гръцки туристи и четирима френски.
Междувременно италианският премиер Джузепе Конте обяви извънредно положение за срок от 12 месеца в района около Генуа. Правителството деблокира и 5 млн. евро от националния фонд за извънредни ситуации.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!