Ж ивеем в ерата на меката сила. Да посадиш дърво със златна лопата, да бъдеш домакин на турнир, в който 22 мъже тичат след една топка, да носиш шапка с перо на кралски прием – тези събития биват деконструирани, анализирани и пропити със значение.
ВИЖТЕ БЪЛГАРСКОТО ИЗПЪЛНЕНИЕ В ЛИСАБОН В ГАЛЕРИЯТА
Тази седмица Европа празнува
най-бляскавата демонстрация на мека сила: песенния конкурс „Евровизия“.
България е на финал в конкурса "Евровизия"
Финалът е на 12 май в Лисабон, след двата полуфинала на 8 и на 10 май. След миналогодишните, политически натоварени, спектакли в Украйна, тази година фокусът се очаква да бъде насочен повече към музиката, пише Франсис Робинсън, журналист на свободна практика, в коментар* за „Политико“ (Politico).
Но все още има много послания, на които депутатите в Европейския парламент могат да обърнат професионално внимание. От песни, засягащи големи теми като бежанската криза, тероризмът и движението #MeToo до спора за естонската рокля и грандиозното отстъпление от английския език.
Повечето издания на „Евровизия“ са по-малко политически от това през 2017 г.,
когато Русия не беше допусната до участие, защото певицата Юлия Самойлова посети по-рано окупирания Крим. Тя ще участва в конкурса тази година. Украйна беше домакин на събитието, след като спечели с „1944 г.“ – песен за насилственото депортиране наредено от Сталин на татарските народи в безплодните земи на Централна Азия.
Този път състезанието е в Португалия благодарение на песента на Салвадор Собрал – мелодичен джаз валс, в който се пее за преодоляването на разбито сърце, което означава, че фокусът се обръща отново към музиката.
И все пак не е съвсем така.
Много от песните имат политически послания.
Песента на Израел „Играчка“, изпята от Нета Барзилай и сочена за фаворит в конкурса, включва текстове като: „Жена-чудо никога не забравяй, ти си божествена и той е напът да съжалява“ и „Аз не съм твоя играчка, и глупаво момче“. Това звучи ужасно много като пилешко кудкудякане.
„Това е песен, изразяваща женската сила и се гордея, че я изпълнявам, защото знам колко жени се чувстват притиснати да изпълняват това, което обществото изисква от тях“, казва Барзилай в свое интервю. Авторът на текста на песента заявил, че песента има силна връзка с движението за права на жените #MeToo. Много показателен е и изборът на португалския тв оператор да избере изцяло дамски състав за водещи на събитието.
Френската песен „Милост” подхваща темата за бежанската криза, а видеото включва хора, застанали до различни европейски забележителности, носещи спасителни жилетки. Малта също засяга проблема в песента си, както и някои други държави.
Италианската песен е за войни и тероризъм, като темата е засегната и от датчаните, исландците, швейцарците, като всички заемат антивоенна позиция. Датската песен е за мирно решаване на конфликти и е вдъхновена от викингска легенда за военачалника Магнус Ерлендсон.
На конкурса „Евровизия“ се конкурират 43 държави, а от тях 26 ще участват на финала:
домакинът Португлия, „големите пет“ страни, които са с най-голям финансов принос за Европейския съюз за радио и телевизия плюс 20 страни, които ще преодолеят полуфиналите. Букмейкърите определят Израел, България и Чехия като фаворити за спечелване на конкурса, но сочените за фаворити рядко са действителните победители.
*със съкращения
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!