Може ли исландският вулкан да възпрепятства нестабилното възстановяване на европейската икономика?
Облакът от пепел, който се образува заради изригването на исландския вулкан Ейяфятлайокутл, нанася удар върху авиокомпаниите, а някои официални представители предупреждават, че загубите могат да се окажат сравними с последвалите терористичните атаки от 11 септември.
Бизнесът на европейските туроператори запада, а всеки нов ден на затворено въздушно пространство означава загуба на работни места и приходи за компаниите, които търгуват с бързо развалящи се стоки като рози и моцарела.
Изригването на вулкана обаче донесе печалба за някои сектори като скандинавските фериботи, които са изцяло резервирани, собствениците на хотели, искащи по 800 долара за нощувка и шофьорите на таксита, прибиращи по 5000 долара.
И докато авиокомпаниите чакат облакът да отмине, бизнесът на операторите на фериботни линии от Ламанша до Балтийско море процъфтява, като обичайната тълпа, търсеща забавления, се бори за билети за корабчетата за "алкохолни екскурзии" със заседналите клиенти на авиокомпаниите.
За печелившите, както и за губещите, много неща зависят от това колко ще продължи хаосът.
Все още не е известно колко силен ще бъде ефектът върху нестабилното възстановяване на европейската икономика.
"Всъщност временно вулканично изригване не би трябвало да има отражение върху икономиката в дългосрочен план", отбелязва Жак Каю, икономист в "Роял Банк ъв Скотланд", според когото
ситуацията е равносилна на европейска стачка на 2 млн. служители.
"След като хората се върнат на работа, производството може да се върне към нормалния си ход", отбелязва той. От гледна точка на числата за авиокомпаниите положението е възможно най-лошото.
Международната асоциация за въздушен транспорт (МАВТ - IATA) съобщи, че авиопревозвачите губят по 200 млн. долара дневно, а еврокомисарят по транспорта Сийм Калас вчера заяви, че последиците от вулканичния облак, покрил по-голямата част от континента, за бранша вече са по-тежки от свиването на пътуванията след атаките на Ал Кайда в САЩ преди близо девет години.
Може би ще има нужда от правителствени спасителни мерки, заяви той, а вероятността отмяната на полети да продължи понижи котировките на акциите на авиокомпаниите. За сектора, който през последното десетилетие изгуби близо 50 млрд. долара, обаче помощта от държавата вече е нещо обичайно.
Истинските потърпевши може би ще бъдат безбройните по-малки компании, които са лишени от персонал, редовни клиенти и основни за производството си суровини.
Облакът от вулканична пепел "силно вреди на икономическата активност", предупреди германският министър на икономиката Райнер Брюдерле, посочвайки, че е засегнат износът на многобройни икономически сектори - от химическата промишленост до автомобилостроенето.
Бе Ем Ве (BMW AG), например, изпраща по въздуха от Германия части и трансмисии за завода си в Южна Каролина, САЩ, където произвежда автомобилите SUV Еск 5 (X5) и Екс 6 (X6).
Туриститеският оператор ТУИ (TUI) обяви, че е понесъл загуба от минимум 31 млн. долара, а акциите на туристическата компания с централа в Швейцария "Куони" (Kuoni) поевтиняха със 7%.
На летището в Женева магазините са безлюдни, а около една книжарница се трупат непродадени вестници. "Вчера имаме оборот от 1000 швейцарски франка. Обикновено правим по 15 000 шв. франка на ден", казва мениджърът на магазина.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!