От 19 януари всички нови свидетелства за правоуправление на моторни превозни средства, издадени в ЕС, ще са пластмасови и със стандартен формат на кредитна карта и по-сигурна защита, съобщи Европейската комисия.
Сега в някои държави от ЕС все още се използват старите хартиени "книжки", при това в различни формати, в зависимост от държавата и годината на издаване.
Новото европейско свидетелство
постепенно ще замени повече от 100 различни модела от хартия и пластмаса,
които в момента се използват от над 300 млн. водачи в целия ЕС.
Снимките върху тези стари документи за самоличност можеше отдавна да не се актуални, а категориите, за които на водача е предоставено свидетелство, може да са неясни; освен това самият документ може лесно да бъде фалшифициран, уточнява ЕК.
Фалшивите свидетелствата за управление са равнозначни на разрешение да се убива, затова се нуждаем от свидетелства, които са лесни за разчитане и за разбиране, и много трудно се фалшифицират, подчерта еврокомисарят по транспорта Сийм Калас.
Основните промени, които влизат в сила, са въвеждането на единен европейски формат на документа със снимка на водача и съответните уеднаквени данни.
Издадените до момента свидетелства ще бъдат сменени с отговарящи на новия формат
при тяхното подновяване или най-късно до 2033 г.
Новите книжки включват няколко елемента за защита срещу фалшифициране. В някои страни книжките ще са с биометрични данни и чип.
Той би дал възможност на шофьорите да си плащат глобите онлайн и да проверяват в интернет колко контролни точки са им останали, например.
Органите на реда пък ще могат при проверка на документите на водача на място да получат достъп до база данни, в която има досие на шофьора - например минали наказания и глоби (вкл. и в други държави членки на ЕС).
Създадена е европейска електронна система за обмен на данни
между националните пътни администрации. Очаква се това да опрости контрола на свидетелствата на чужденци.
Новите документи значително ще помогнат за премахването на "туризма за свидетелства за управление" и на измамите, за прилагане на нови, по-строги забрани за държавите от ЕС да издават свидетелства на граждани, чиито книжки вече са били отнети от друга държава от съюза.
Съгласно новите правила, свидетелството трябва да се подновява на всеки 10-15 години за водачите на леки автомобили и мотоциклетистите, в зависимост от разпоредбите на съответната държава.
За водачи на автобуси и камиони свидетелството трябва да се подновява на всеки пет години, след медицински преглед.
Повишава се възрастовата граница за пряк достъп до свидетелства за управление на мощни мотоциклети - от 21 години в момента, на 24 години. Новият режим изисква шофьорски опит от най-малко четири години (вместо две) с мотоциклет с по-ниска мощност, преди да бъде издадено свидетелство за управление на най-мощните мотоциклети.
Мотопедите във всички страни са отделени в нова категория превозни средства и от кандидатите за свидетелства за тяхното управление отсега нататък ще се изисква да преминат теоретичен изпит.
Държавите от ЕС могат да въведат изпит за проверка на уменията и на поведението, както и медицински прегледи за кандидатите за шофьорски книжки.
Определя се и минимална препоръчителна възраст (16 години),
при навършването на която свидетелствата се признават взаимно от всички държави от съюза, като отделните страни могат да понижат тази възраст на 14 години в рамките на своята територия.
Досега нямаше минимални изисквания на равнището на ЕС по отношение на мотопедите, отбелязва ЕК. Въвеждат се минимални стандарти за началната им квалификация и периодичното обучение на участниците в изпитните комисии.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!