Нов облак от вулканична пепел, породен от активността на вулкана в Исландия, се очаква да премине над Северна Европа, и заплашва да доведе до нов транспортен хаос тъкмо когато небето над Европа се пооткрехна.
При сегашните метеорологични условия вулканичната пепел вероятно ще премине над южната част на Северно море, Британските острови, Дания, скандинавския регион и евентуално северната част на Франция през следващите 24 часа.
Такава прогноза даде авиометеорологичният център в Тулуза (Meteo.fr/VAAC) - един от деветте по света, които следят разпространението на вулканична пепел.
Подобна прогноза дава и другият европейски център, който е базиран към метеорологичните власти във Великобритания (MetOffice.com).
Цялото въздушно пространство над България вече е отворено, но са отменени повече от 30 полета, повечето от които за и от Германия и Великобритания.
Въздушният трафик във Франция започна постепенно да се възобновява. Френските авиокомпании днес ще се опитат да възобновят 75% от полетите на дълги разстояния от Париж и 25% от вътрешните полети.
Норвегия съобщи, че отваря цялото си въздушно пространство поне до 20 ч. местно време (21 ч. българско време).
Очакваният нов облак принуди "Бритиш еъруейз" (British Airways) да анулира всички свои полети на къси и средни разстояния, след като по-рано обяви, че ще се опита да поднови част от тях довечера от 19 ч. Предвид новите данни превозвачът съобщи, че "преосмисля" графика си.
По-голямата част от въздушното пространство на Великобритания ще остане затворено заради предупрежденията на метеорологичните служби, че обстановката в някои северните райони на страната се влошава. Лондонските летища остават затворени.
Небето над Шотландия и Северна Ирландия е отворено, съобщиха от Британската служба за контрол на въздушния трафик.
На този проблем е била посветена и извънредна среща на кризисния комитет, свикана от премиера Гордън Браун. Великобритания бе първата европейска държава, която затвори въздушното си пространство още миналия четвъртък.
Според исландската метеорологична служба прашният облак от вулкана, който все още е със силна активност, ще се движи по-ниско, отколкото преди.
Неин представител коментира пред Ройтерс: "Вибрациите във вулкана леко се увеличиха, но това не дава индикации за големината на прашния облак. Получихме данни от пилот, че пепелта се е издигала на 5000 м височина. Струва ни се, че това е по-малко, отколкото преди, когато беше около 6000 м."
Половината от предвидените за този вторник полети в Европа се очаква да бъдат изпълнени, което ще е категорично подобрение на ситуацията в сравнение с последните дни, обяви Европейската агенция за контрол над въздухоплаването (Евроконтрол), цитирана от Франс прес.
Става въпрос за около 14 хил. полета, което се равнява на 53% от трафика, се посочва в комюникето на агенцията.
При нормални обстоятелства във вторник в Европа се планират между 27 хил. и 28 хил. полета, отбелязва АФП.
В първия ден от седмицата заради облака вулканична пепел от Исландия над Стария континент бяха извършени едва 32,6% от планираните полети, а в предишните дни делът им беше още по-малък.
Срокът, за който германското въздушно пространство остава затворено, бе удължен днес до 20 ч., съобщи федералната агенция за авиационна сигурност.
Германската авиокомпания "Луфтханза" (Lufthansa) посочи, че предвижда около 200 полета, което прави с 15% по-малко от обичайния й световен трафик.
"Луфтханза", която при нормални условия извършва средно по 1800 полета дневно, се надява да превози повече от 15-те хиляди пътници, които предишния ден се ангажира да транспортира. Еврокомисарят по транспорта Сийм Калас решително отхвърли
критиките на авиокомпаниите срещу европейските правителства,
че твърде късно са се договорили да предложат постепенно възстановяване на въздушния трафик, парализиран от облака вулканична пепел.
"Да се твърди, че европейският модел напълно се е провалил, е изцяло погрешно. Това е извънредно събитие, което се случва много рядко по света и не е равносилно на снеговалеж", заяви Калас на специалните дебати по темата в Европейския парламент в Страсбург.
"Да се говори, че министрите на транспорта е трябвало да се намесят незабавно, категорично противоречи на начина, по който са организирани нещата. В Европа този вид решения са в ръцете на експерти и независими институции, не зависят от произволни решения", добави той.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!