Въздушното пространство на Европа се отвари за граждански полети днес, но ще бъдат необходими дни или седмици, за да се заличат последиците от седемдневното блокиране на трафика над Стария континент.
Три четвърти от полетите, планирани в Европа, ще бъдат изпълнени, съобщиха от Европейската организация за безопасност на въздухоплаването "Евроконтрол".
Агенцията очаква днес в европейското въздушно пространство да бъдат изпълнени около 21 хил. полета.
В нормален ден броят на извършваните полети достига 28 хил.
По-рано ръководителят на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) Джовани Бисиняни съобщи, че авиокомпаниите са загубили близо 1,7 млрд. долара в резултат на хаоса, предизвикан от облака вулканична пепел.
Междувременно исландската Гражданска защита съобщи, че интензивността, с която изригва вулканът, е пет пъти по-слаба в сравнение със събота.
"По наши последни информации мощността на изригването е на около 20% от нивото си преди четири дни. Вулканичният облак е на височина от 3000 метра, а е възможно да е и още по-ниско", посочи говорителка на исландската Гражданска защита.
Тя уточни, че се очаква ветровете, които в момента духат на югоизток и към Европа, да променят през деня посоката си на югозапад и към Атлантическия океан.
Полетите във Великобритания бяха възобновени
днес след шест дни на парализа заради облака от пепел. Службата за управление на гражданската авиация разреши повторното отваряне на въздушното пространство на страната след направена нова оценка на риска.
Компанията за контрол на въздушния трафик "Натс" категорично отрече да е била подложена на политически натиск, за да смекчи ограниченията.
"Бритиш еъруейз" обяви, че ще изпълни всичките планирани полети на далечни разстояние от Хийтроу и Гетуик днес, но ще има анулиране на полети на къси разстояния до и от лондонските летища от 15 ч. българско време.
Въздушни контрольори в Германия съобщиха, че всички ограничения във въздушното пространство на страната са били вдигнати.
Всички германски летища, включително международното летище във Франкфурт, се очаква да започнат да работят нормално до края на деня. По данни на вестник "Билд" около 300 хил. германски туристи все още не могат да се приберат от чужбина.
Въздушното движение във Франция се възобновява, "Ер Франс" започват да изпълняват всички далечни полети и близо две трети от полетите на средни разстояния.
Летището в Хелзинки, най-голямото във Финландия, днес отново бе затворено в 12 ч. по Гринуич (15 ч. българско време) и ще остане затворено да 18 ч. по Гринуич (21 ч. българско време), съобщи летищният оператор "Финавиа".
Според информации, с които разполагаме в момента, очакваме ограниченията да бъдат продължени и след 21 ч. местно време (18 ч. по Гринуич) и на летището Вантаа в Хелзинки, и на другите четири летища, допълва Финавиа.
Европейската агенция за контрол над въздухоплаването "Евроконтрол" съобщи, че
нито един самолет досега не е минал през облаците от пепел.
В съобщението се посочва, че по-голяма концентрация на вулканична пепел сега има само над Атлантическия океан и над Балтийско море. Специалисти предупреждават, че авиокомпаниите трябва да извършат
строга проверка на двигателите на самолетите в случай на съмнение,
че машината е минала през облака от вулканична пепел.
През последните няколко дни в Европа бяха анулирани над 95 хил. полета, което струваше на авиокомпаниите стотици милиони евро.
"Вече е безопасно да се лети за Европа", заяви в Ню Йорк председателят на Международната организация за гражданска авиация Роберто Гонсалес, след като властите започнаха да отменят ограниченията за полети. "Никой няма да лети, ако има опасност", добави той.
Японските авиолинии съобщиха, че подновяват нормалните си полети до Европа, след близо седмица на прекъсване на полетите до региона. Исландски учени се опасяват, че
изригналият в Исландия вулкан може да активира друг, по-голям вулкан.
Вулканът Ейяфятлайокутл може да причини още по-голяма беда - да активира намиращия се на около 20 км вулкан Катла, чието изригване може да бъде 10 пъти по-силно, предаде Асошиейтед прес.
Това би могло да бъде най-лошият сценарий за авиоиндустрията и пътуванията по света.
Двата вулкана се намират един до друг в Южна Исландия и вероятно са свързани с мрежа от магмени канали. Затова независимо от съобщенията, че активността на Ейяфятлайокутл отслабва, магмата отдолу продължава да се движи и е възможно да избие на друго място.
Катла не показва признаци на активност, но учените, които следят вулканичната дейност, са предпазливи. Професорът по геофизика Пал Ейнарсон казва, че понякога изригването на вулкан може да предизвика изригването на друг близък вулкан и че при последните три пъти, когато Ейяфятлайокутл се е активирал, Катла също е изригвал.
Катла изригва приблизително на всеки 80 години и за последен път това е станало през 1918 г. Засега няма признаци това да се случи, но изригванията на вулканите, както и земетресенията, е трудно да се предвидят, посочват учените. В същото време
пет средни и малки европейски авиокомпании са заплашени от фалит
след продължителното затваряне на европейското въздушно пространство заради облака от исландския вулкан, съобщи ръководителят на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) Джовани Бисиняни, цитиран от агенция Франс прес.
Компаниите нямат вече пари след затварянето на европейското небе, каза той и добави, че ще поиска от ЕС да позволи на правителствата на страните-членки да изплатят на авиокомпаниите загубите от престоя на земята на техните самолети.
Според ИАТА след голямата криза във въздушния транспорт, продължила над седмица, европейските авиокомпании са губили по повече от 200 милиона долара на ден.
В края на миналата седмица загубите на авиокомпаниите, натрупани заради затварянето на въздушното пространство над Европа, нахвърлиха един милиард долара и представители на авиационния сектор настояват Европейският съюз им изплати компенсации.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!