П артията на германския канцлер Ангела Меркел е приела огромно дарение от семейство Квант - основния акционер в БМВ. Дарението идва тъкмо в момент, когато в Европа спорят за новите норми за вредните газове. Има ли връзка между тези два сюжета?, пита "Дойче веле".
Както можеше да се прочете на сайта на германския Бундестаг, на 9 октомври Християндемократическият съюз (ХДС) е получил от семейство Квант дарение на стойност 690 хил. евро - съответно по 230 хил. евро от Йохана Квант и нейните деца Щефан Квант и Сузане Клатен. Щефан Квант притежава 17,4% от акциите на БМВ, Йохана Квант - 16,7%, а Сузане Клатен - 12,6 на сто. Както съобщи самият ХДС, семейство Квант е от дълги години сред най-важните поддръжници на партията. След изборите през 2009 г. християндемократите получиха от същото семейство дарение в размер на 450 хил. евро.
Германската блокада
Този път паричният трансфер предизвика особен интерес, тъй като дойде тъкмо в момент, когато в Европа се води дебат за по-строги норми за отработените газове на автомобилите. На срещата на 28-те министри на околната среда, която се състоя в понеделник в Люксембург, Германия осуети взимането на решение по този въпрос. Един постигнат вече компромис сега ще трябва да бъде преработен, след което ще трябва да получи одобрението на страните членки и Европарламента.
Дотогава остава неясно кога и как ще бъде постигната набелязаната цел, около която се бяха споразумели през юни т.г. европейските държави, Европарламентът и Еврокомисията. В нея се предвиждаше новите модели автомобили, които ще излязат на пазара от 2020 г. нататък, да отговарят на новата средна норма за вредните газове от 95 грама въглероден двуокис на километър. Освен това бяха обещани облекчения за производителите на електроавтомобили. В края на септември обаче Германия внезапно излезе с предложението новата норма да влезе в сила едва през 2024 г.
БМВ и вредните газове
За разлика от концерните, които произвеждат малки или среден клас автомобили, германските производители на луксозни автомобили, в това число и БМВ, изпитват сериозни затруднения да спазват новите норми. Точно това кара германското правителство да се опасява, че по-строгите норми биха натоварили прекомерно местните производители. Канцлерът Ангела Меркел, която е и лидер на ХДС, обоснова германската блокада със съображения от индустриално-политически характер. В някои медии се говореше, че непосредствено преди срещата на европейските министри на екологията Меркел е положила усилия да изкове съюз срещу по-строгите норми за вредните газове. В тази връзка организацията "ЛобиКонтрол" обърна внимание на факта, че голямото парично дарение на основните акционери в БМВ е дошло почти едновременно с отложеното решение по новите европейски норми за вредните газове на автомобилите.
Доста по-крайна беше оценката на Левицата. Зам.-председателят на парламентарната фракция Клаус Ернст заяви в интервю за печата, че това е “най-фрапантният случай на купена политика от дълго време насам”.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!