И зминалата 2013 г. е втората поредна година, в която се отбелязва впечатляващ спад на броя на смъртните случаи по пътищата на Европа, съобщи Европейската комисия. Според предварителните данни
броят на загиналите при пътнотранспортни произшествия е намалял с 8% спрямо 2012 г.,
след спад от 9% между 2011 г. и 2012 г. Това означава, че ЕС е в добра позиция с оглед на постигането на стратегическата цел за намаляване наполовина на смъртните случаи между 2010 г. и 2020 г.
Безопасността на движението по пътищата е един от големите успехи на Европа. Намалението от 17% от 2010 г. насам означава,
че е съхранен животът на около 9000 души.
Сийм Калас, заместник-председател на Европейската комисия и комисар по въпросите на мобилността и транспорта, коментира: "Безопасността на транспорта е запазена марка на Европа. Ето защо е от голямо значение добрите резултати от 2012 г. да не останат само еднократно постижение. Гордея се, че ЕС несъмнено отново върви към постигането на заложената за 2020 г. цел за безопасност на движението по пътищата. Все още обаче
по пътищата на Европа всеки ден умират 70 души.
Така че не можем да си позволим да бъдем самодоволни. Трябва да продължим съвместните си усилия на всички равнища за по-нататъшно подобряване на безопасността по европейските пътища."
Статистическите данни по държави сочат, че все още са налице големи различия по отношение на броя на загиналите по пътищата на ЕС. Смъртните случаи по пътищата са средно 52 на един милион жители на ЕС.
Държавите с най-нисък брой загинали по пътищата продължават да бъдат Великобритания, Швеция, Холандия и Дания,
които отчитат около 30 смъртни случая на един милион жители. Испания, Германия и Словакия са подобрили своите позиции в списъка, нареждайки се сред държавите, които по традиция са с най-добри постижения по отношение на безопасността. Само преди няколко години, през 2011 г., напредъкът в намаляването на смъртните случаи по пътищата изгуби темпото си, като данните сочеха незадоволителните 2%.
Държавите, които бележат напредък, но в които броят на загиналите по пътищата е все още много по-висок в сравнение със средното за ЕС (Полша, България, Хърватия, Латвия, Литва и Гърция), са насърчени да увеличат усилията си.
Положението в Латвия, където равнището на безопасност по пътищата за съжаление никак не се подобри през изминалата година, изисква специално внимание; броят на загиналите при пътнотранспортни произшествия се увеличи и в Малта и Люксембург, но общият брой на злополуките с фатален изход в тези страни е толкова малък, че големите колебания на данните между годините не са статистически значими.
Друга тревожна характеристика на статистическите данни е положението на уязвимите участници в пътното движение. Броят на загиналите пешеходци намалява в по-малка степен от очакваното, а броят на загиналите велосипедисти напоследък дори нарасна. Отчасти това се дължи на факта, че все повече и повече хора карат велосипед; предизвикателството пред държавите членки е да насърчават гражданите да използват по-често велосипеда вместо автомобила си, като в същото време гарантират, че преминаването от транспорт с автомобил към велосипед е безопасно за тях.
Европейската програма за действие в областта на пътната безопасност за периода 2011-2020 г. чертае амбициозен план за намаляване наполовина на броя на смъртните случаи по пътищата на Европа през следващите 10 години. Тя съдържа амбициозни предложения, насочени към подобрения в превозните средства, инфраструктурата и поведението на участниците в пътното движение.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!