Мс ското пиратство струва на световната икономика между 7 и
12 млрд. долара годишно, съобщиха днес изследователи,
цитирани от Ройтерс.
Сомалийските пирати, качени на малки, дълги лодки, въоръжени
с автомати Калашников-47, стълби и куки, са отговорни за около
95 на сто от тези загуби.
Спорадични нападения на кораби продължават в Гвинейския
залив, Нигерия и протока Малака.
В проучването, представено днес пред лондонския мозъчен тръс
за външна политика Чатъм хаус, се посочва, че от 2006 г. насам е
имало около 1600 пиратски нападения, при които са загинали 54
души.
Изследването е взело предвид сумите за откупи,
допълнителните застрахователни премии, отклоняването от маршрута
на корабите, морските патрули, оборудването за сигурност,
преследването на пиратството и други непреки разходи,
включително увеличаването на цените на храните в Източна Африка.
Някои от тези разходи са се увеличили до астрономически
равнища, посочви изследователката Ана Боудън от фондация "Уан ърт
фючър" (One Earth Future) от Колорадо, която е направила
проучването.
По думите й обезпокояващо е, че се третират само симптомите,
а почти нищо не е направено срещу основната причина за
пиратството.
Според нея разходите, причинени от него, са нараснали
с пет пъти от 2005 г. насам.
През ноември 2010 г. е бил платен най-големият регистриран
откуп - 9,5 млн. долара за освобождаването на южнокорейски
петролен танкер, а през януари миналата година са платени 7
млн. за гръцки супертанкер.
Средната сума за откуп през 2010
г. е била около 5,4 млн. долара, а
пред 2005 г. - 150 хил. долара.
Колко ни струва морското пиратство
През ноември 2010 г. е бил платен най-големият регистриран откуп - 9,5 млн. долара за освобождаването на южнокорейски петролен танкер
13 януари 2011, 22:50
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!