Списъкът с четирима кандидати за кмет на Москва, предложен на президента от генералния съвет на "Единна Русия", не изглежда сензационен, макар да включва и неочаквани фигури. Нещата са прости: двама чиновници от федерално значение - Сергей Собянин и Игор Левитин, плюс още двама, тясно свързани днес или в миналото с правителството на Москва - Валерий Шанцев и Людмила Швецова. Както е думата, има за всеки вкус.
В медиите се мяркаха разни предварителни версии на списъка, но бяха посочени само две имена от четирите. Транспортният министър Левитин и заместничката на кмета Шевцова - точно тях споменахме като изненади. Освен това мнозина политолози до последно настояваха, че ще видим сред претендентите и Владимир Ресин, дори го сочеха за фаворит. Но ето че и. д. кмет красноречиво липсва от въпросния списък.
Това показва, че дълбока пропаст дели повечето политически експерти и анализатори от реалните центрове за вземане на властови решения. И създава
скептична нагласа към всички политологически прогнози занапред.
По-важен обаче е друг момент. Присъствието на Ресин дори сред кандидатите за главния столичен пост щеше да е в разрез с идеологията на процеса за смяна на регионалните лидери, задействан тази година от президента Медведев.
Някои съвсем
без основания изтръгват уволнението
на Юрий Лужков от този политически
контекст и го разглеждат изолирано.
Твърде колоритната натура на един от
ветераните сякаш им пречи засега да
видят общата картина. А
същината на
процеса е там, че
ветераните - белобради старейшини, управлявали съответния регион по 15-20 години, се сменят с нови хора, ръководители от следващото поколение. Ясно е, че Ресин - връстник на бившия московски градоначалник, изобщо не се вписва в тази схема. Друг въпрос е, че "загубата на президентското доверие" (мотивът, с който бе уволнен Лужков - б. р.) не засяга и него, тъй че Ресин май ще остане първи заместник и на бъдещия кмет.
В тази връзка
изглеждат напълно безпочвени всички
разсъждения, че
главната столична
институция щяла да бъде разделена на
две длъжности:
кмет с представителски функции и ръководител на московското правителство, който да поеме стопанските въпроси. Мисълта за такъв странен тандем от столичен мащаб хрумва не само на политолози, но и на политици - например Сергей Миронов, председател на Съвета на федерацията.
Трудно, дори невъзможно е да си представим как ръководителят на толкова голям, труден и важен град - субект на федерацията, би склонил да стане нещо от рода на британската кралица или на германския президент. Същевременно никой нов градоначалник не би могъл да ръководи Москва в гордо усамотение и всеки ще има нужда от опитен помощник, отдавна и добре запознат със столичното стопанство. Роля, която чудесно ще пасва на Ресин. А и други хора от екипа на Лужков със сигурност ще се прехвърлят в обкръжението на неговия приемник.
Кой обаче ще е
той? Президентът Медведев нарече достойни
и четиримата кандидати, но ще трябва да
избере само един. Знаем колко са
непредсказуеми много кадрови решения,
знаем, че не се вземат публично, тъй че
прогнозите не са лесна работа. Можем
обаче да разположим
кандидатите във възходящ ред според шансовете да бъдат назначени.
Най-малко вероятно изглежда да бъде избран Валерий Шанцев. Естествено не защото би се справил по-зле от другите трима. Просто бившият зам.-кмет на столицата съвсем наскоро (преди два месеца) бе преназначен за губернатор на Нижегородска област. И да го махнат изведнъж от този доста труден регион, силно пострадал от горските пожари, за да го прехвърлят пожарно в Москва (извинете за каламбура)... Това би понамирисвало на безстопанственост, да не говорим за наложителните процедури по подмяната на още един областен ръководител.
Не изглеждат много високи и шансовете на Людмила Шевцова. Тя също върши доста сериозна работа в системата на московската власт: отговаря за социалните въпроси. Да припомним, че президентът определи като основни задачи на новия кмет да поддържа стандарта на хората, да решава социалните проблеми и да продължи социалната политика на ново равнище. Тъй че кадровите промени в тази сфера също няма да са твърде уместни.
Освен това,
смяната на столичната власт следва
логика, която налага идването на "външен
човек"
без никакви връзки със структурата или конструкцията, изграждана 18 години в Москва от Юрий Лужков. Поне такова е впечатлението. В противен случай списъкът би включвал други заместници на бившия кмет (всички те днес са и. д. поради оставката на московското правителство), заемащи по-важни позиции в столичната йерархия от уважаемата г-жа Швецова. Например споменатия вече Ресин или Юрий Росляк. А след като не е така, има изгледи Москва да бъде поверена на някой федерален чиновник.
Условия, на които отговарят еднакво и Сергей Собянин, и Игор Левитин. Явно са равни и техните шансове. Собянин е опитен стопански деец и апаратчик, бил е вече ръководител на регион. Естествено, след днешния му висок пост в правителството, кметското място в Москва за него ще е понижение в длъжност. Но както е приказката, "ако партията заповяда", Собянин ще поеме това твърде отговорно поръчение. Не е изключено впрочем да запази и своя ранг на вицепремиер.
Колкото до Левитин, подобно назначение безспорно ще означава повишение за него, издигане на ново равнище. Той никога не е ръководил град или регион от федерацията, затова пък е опитен технократ и голям експерт по транспортни проблеми, а те са крайно остри сега за Москва. Има и друго предимство като кандидат - никой от московските чиновници не е очаквал да бъде номиниран за длъжността, не се е готвел, нито е търсел подходи към този претендент. Идването му ще пораздруса застоялите бюрократични структури в Москва и може да им се отрази добре.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!