Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Европейският потребителски център - България (ЕПЦ) призоваха авиокомпаниите да спазват правата на пътниците, чакащи на летищата заради отмяната на полети от летище "София" до някои европейски дестинации и обратно.
Отмяната на полети се наложи поради метеорологичните условия в Европа и облака вулканична пепел в атмосферата.
Заради него са затворени десетки летища в Европа.
Това са извънредни обстоятелства, а в такива ситуации самолетните компании не са задължени да осигуряват законовите парични обезщетения на пътниците от отменените полети, уточняват от комисията и центъра.
В сила обаче остават задълженията на превозвачите на територията на ЕС за оказване на съдействие на пътниците и тяхното осведомяване за ситуацията.
Авиокомпанията е длъжна да предложи на пътниците избор между няколко възможности.
Това са пълно възстановяване на стойността на билета, в рамките на седем дни, премаршрутиране, при първа възможност, към крайния пункт на пътуване или премаршрутиране към крайната дестинация на по-късна дата, удобна за пътника.
В случай на закъснение от два или повече часа задълженията на превозвача са да осигури безплатна храна и напитки в зависимост от продължителността на чакане, също и изпращане на две безплатни съобщения (по телефон, факс или имейл).
При закъснение от пет или повече часа, ако пътникът реши да не пътува, може да поиска връщане на пълната стойност на билета.
Ако полетът е отложен за другия ден, пътникът има право на безплатно настаняване в хотел и трансфер до него, както и право на храна.
Тези права са валидни за всички полети - редовни, чартърни и нискобюджетни, припомнят от комисията и центъра.
Съветът към пътниците е да се запознаят с правата си в конкретната ситуация и да ги защитават при нужда.
В случай, че авиокомпанията не им осигури съдействие и се наложи да заплатят за храна, напитки и нощувки, е важно да пазят всички документи за извършени плащания.
Само така пътниците ще имат възможност да претендират за възстановяване на направените разходи.
Въпреки европейските правила за защитата на правата на потребителите, които са "много добри", има разлика в прилагането им от различните авиокомпании, заяви днес еврокомисарят по транспорта Сийм Калас.
Той изказа съчувствие на милионите пътници, които се сблъскват с трудности, и подчерта, че усилията трябва да бъдат насочени към целта европейските правила да се прилагат стриктно от всички авиокомпании.
Повече информация за правата на гражданите на ЕС при отменени пътувания може да бъде намерена в брошурата "Права при полет", публикувана на сайта на кампанията "В ЕС вие имате потребителски права. Отстоявайте ги!".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!