Идиличната представа за Македония и Охрид, които вече няколко месеца чрез рекламите за "Вечна Македония" се показват от най-големите световни телевизионни мрежи, завчера бе заменена с реална картина за нашата държава.
Приказката за Македония, в която всичко е вечно, потъна във водите на Охридското езеро заедно с кораба, стар почти век.
Старият и пренатоварен кораб все пак не беше вечен и потъна само за няколко минути. Картината от изкривения силует на "Илинден" в бистрите води на езерото заедно с вестта за трагедията на туристите с мълниеносна скорост се разпространи по света.
Докато министрите по различен начин брояха удавените и оцелелите, хората се питаха
как и защо на няколкостотин метра от брега и на 6 м дълбочина потъна "Илинден".
Потъна бившият товарен кораб на охридския "Комуналец", който се превърна в туристически кораб, станал гробница за 15 български туристи.
"На Титаник имаха време, ние нямахме", заяви оцеляла пътничка от "Илинден".
И младият капитан на кораба имаше време да почака още няколко години, преди да застане пред кормилото и да носи на гърба си съдбата на пътниците на "Илинден".
Имаха време и той, и неговият баща, собственик на кораба, да спечелят достатъчно пари от ежедневните туристически екскурзии по езерото, вместо за 100 евро повече да пренатоварват "Илинден" с пътници, застрашавайки живота им.
Време да реагират имаха и министерството на транспорта и съобщенията и охридската капитания, пред чиито очи
цяло лято "Илинден" плаваше с повече пътници от разрешеното.
Разследването ще покаже как стана така, че животът на пътниците буквално да зависи от корабното въже, което се скъса от твърде голямото натоварване - за нещастие, когато корабът бе препълнен с туристи.
Светла точка в приказката са обикновените хора от Охрид и другите туристи, които самоотвержено помагаха на пътниците, а доблест прояви и министърът на транспорта и съобщенията Миле Янакиевски, който предложи на премиера оставката си по морални причини.
Оставка трябва да подаде и министърът на здравеопазването Буяр Османи, ако се потвърдят твърденията на медиите в България, че охридските лекари
вместо да помогнат на оцелелите туристи, са искали потвърждения, че са здравно осигурени.
Отговорните институции и тази година, както в предишните години, бяха слепи и за дивашкото поведение на скутерите и катерите по плажовете и хората в Охрид това лято често пъти брояха жертви вместо туристи.
Късно реагира и правителството, което наложи забрана на скутерите, но я премахна преди да завърши сезонът под натиска на "вбесените скутерджии", за да могат скопските и охридските гемиджии да показват скъпите си машини.
След трагедията на "Илинден" бъдещето на Охрид и Македония като желана туристическа дестинация за чуждестранните туристи изглежда остана заковано на дъното на Охридското езеро заради алчността на някои хора и безотговорността на институциите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!