Ве ещи мултинационални компании за храни и напитки опаковат
продукти с различно качество, но под едно и също наименование, за различните европейски страни, съобщи "Юроактив Словакия".
Изданието се позовава на изследване, направено от
Словашката асоциация на потребителите.
В момента ЕС обмисля да въведе нови строги правила за
поставяне на етикети върху храните, за да помогне на
потребителите да правят здравословен избор и да се справят със
затлъстяването, припомня то.
Асоциацията е проверила избрани маркови храни, купени от
супермаркети в осем страни членки на ЕС: България, Румъния, Германия, Австрия,
Чехия, Полша, Словакия и Унгария.
Продуктите с по-ниско качество са били предназначени за
т.нар. "нови страни членки на ЕС", обясни пред журналисти
председателят на сдружението Милош Лауко при представянето на
изследването.
По думите му няма случай, в който продуктът с по-ниско
качество да е бил пуснат на германския или австрийския пазар.
Проверените продукти са
напитки с марката "Кока-Кола", шоколад "Милка", черен и червен пипер на
"Котани", разтворимо кафе "Нескафе голд",
кафе на зърна "Якобс крьонунг" и кафе "Чибо
еспресо".
Всички те са изследвани в лаборатории, акредитирани от
словашкия Национален институт по ветеринарна медицина и
безопасност на храните.
Оказва се, че качеството на всички взети проби е сходно само
при шоколада "Милка". При пипера "Котани" обаче са отчетени
най-големи несъответствия между отделните страни.
Въпреки че компанията опакова в една единствена фабрика
продуктите си, предназначени за всички пазари, съдържанието на
пакетите се различава например в старите и новите страни членки на ЕС, отбелязва изданието.
Продуктите, купени в Унгария, Словакия и Австрия, са били
по-влажни, отколкото стандартите изискват, а предназначените за българския пазар, са съдържали твърде много
стрити или наранени семена в сравнение с останалите, като
нежелателните примеси възлизат на 10%.
Червеният пипер за България междувременно съдържал
само
108,9 г екстракт от червен пипер на килограм при близо 140
грама на килограм в пакетите за австрийския пазар.
Що се отнася до "Кока-Кола", пробите са послужили като
потвърждение на ширещите се съмнения, че версиите на
безалкохолната напитка, продавани в Словакия, Унгария, България
и Румъния, съдържат изоглюкоза, направена от царевица, която е
много по-евтина от истинската захар (захароза), добавяна към
напитката в Германия, Австрия, Полша и Чехия.
Компанията е заявила пред "Юроактив Словакия", че
изоглюкозата се използва и в САЩ, и е уточнила, че това
несъответствие е в резултат на технически съображения в
производствения процес.
Словашката асоциация на потребителите, която лобира за
подобряване на потребителските права и информация в Словакия,
твърди, че ако компаниите предлагат гаранции за качеството, те трябва да бъдат спазвани във всяка страна на
разпространение.
Резултатите от проверките са предадени на еврокомисаря по
здравеопазването и въпросите на потребителите Джон Дали при
неотдавнашно негово посещение в Словакия, отбелязва изданието.
Мултинационални хранителни компании мамели източната част на ЕС
Продуктите на водещи компании се различавали, като тези с по-ниско качество били предназначени за т.нар. "нови страни членки на ЕС", разкрива изследване
13 април 2011, 13:14
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!