Б рюксел иска да противопостави на конкуренцията от Азия и САЩ с обединен европейски производител на батерии, създаден по модела на самолетостроителната компания „Еърбъс” (Airbus).

Най-важният и скъпоструващ елемент на електромобила е акумулаторната батерия. От нея зависи цената на превозното средство и продължителността на пробега без презареждане. И не са само електромобилите. Батериите вече се използват при почти всички видове електрически устройства - от преносими компютри до бормашини. Те са основен елемент и от бъдещите електроснабдителни мрежи, базирани само на енергия от възобновяеми източници.

Електромобилите отделят по-малко CO2 от дизелите, дори когато се захранват от най-мръсния ток

Tesla отчете рекордните $619,4 млн. загуба за тримесечие

Учени създадоха батерии с асфалт

На този фон Европа се оказа напълно неподготвена за тази бързо набираща скорост технология, пише „Дойче веле” (Deutsche Welle).

Батерии за европейските индустриални гиганти се произвеждат главно в Азия – в Япония (Panasonic), в Китай (BYD), в Южна Корея (LG, Samsung).

В САЩ производителят на електромобили „Тесла” (Tesla) вече е готов с първия етап на своята „гигафабрика”, която строи в пустинята Невада съвместно с „Панасоник” и след преминаването към проектна мощност през 2020 г. трябва да произвежда 500 000 батерии годишно.

Това означава, че европейката автомобилна промишленост, която бързо увеличава производството на електромобили, няма да произвежда най-главния им и най-скъпоструващ елемент, а ще го купува от доставчици на своите конкуренти като се отказва от най-важното звено във веригата за създаване на добавена стойност и попада в зависимост от вноса.

Такава ситуация е недопустима според зам.-председателят на Европейската комисия и комисар по въпросите на енергийния съюз Марош Шефчович.

Той посочва прогноза, според която годишният обем на пазара на батерии само за електромобили през 2025 г. ще достигне около 250 млрд. евро, а производството им ще създаде 4-5 млн. нови работни места.

Затова сега в Брюксел спешно се подготвя индустриална стратегия за създаване на европейски холдинг за производство на акумулаторни батерии.

Конкретният план трябва да е готов до февруари 2018 г. Това беше обявено от Шефчович на 11 октомври в Брюксел след съвещание с представители на 40 европейски автомобилостроители, химически и технологични компании, сред които бяха „Рено” (Renault), „Даймлер” (Daimler), „BASF”, „Тотал” (Total), „Сименс” (Siemens).

Идеята на Шефчович е да се създаде европейска компания по примера на авиокосмическия концерн „Еърбъс”, изграден през последните две десетилетия на XX в. от обединението на самолетостроителни предприятия от Франция, Германия, Испания и Великобритания, които си дават сметка, че сами няма да могат да се конкурират с американската корпорация „Боинг” (Boeing).

Шефчович не изключва Брюксел да предостави на страните членки на ЕС право да подкрепят участниците в бъдещото дружество с държавни субсидии. Става дума за инвестиции за милиарди в научни и конструкторски разработки, както и в разгръщането на самото производство.

Идеята обаче не се подкрепя от всички производители на автомобили. Представителят на „Бе Ем Ве” (BMW) Макс-Мортен Боргман съобщи, че в момента компанията купува батерии за своите електромобили в Азия (Samsung), а добавената стойност се гарантира от разработената в Европа електроника, която регулира работата на батериите и системите им за охлаждане.

„Засега нашата стратегия е оправдана и в момента не виждаме основания да я променяме”, подчертава Боргман.

Най-големият производителна автомобили в Европа – „Фолксваген”(Volkswagen), обяви производството на електромобили за кардинално направление в развитието си, но по въпроса за батериите още се колебае. Той също е клиент на „Самсунг”, но през 2018 г. ще започне експериментално производство на малки партиди собствени батерии в завода си в Залцгитер, провинция Долна Саксония.

Концернът обяви за своя цел през 2025 година 25-30% от произведените автомобили да са с електрически мотори. Това означава, че групата „Фолксваген” ще се нуждае годишно от 2-3 млн. батерии, за производството на които ще трябват не една, а няколко фабрики.

Очевиден интерес към идеята на Шефчович проявява „Даймлер”. Нещо повече, в град Каменц в Източна Германия в дъщерното предприятие „Акумотив” (Accumotive) вече работи фабрика за производство на литиеви батерии, а през май 2017 започна изграждането на втора на стойност 500 млн. евро.

Потенциалът на европейския пазар е във фокуса и на чуждестранните инвеститори. Южнокорейската компания „LG” вече строи в Полша, край Вроцлав най-големия в Европа завод за производство на 100 000 батерии годишно, който ще влезе в експлоатация през 2018 г.

Ситуацията наистина напомня края на 60-те години на миналия век. Тогава вече беше ясно, че европейските авиокомпании няма да останат без самолети. Въпросът беше единствено в това дали в бъдеще ще летят на американски „Боинг” или ще успеят да закупят машини „Ербъс”, проектирани и построени в Европа.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Ще унищожи ли Тръмп долара?

Ще унищожи ли Тръмп долара?

Свят Преди 18 минути

Експертите са категорични, че най-големият губещ от политиката на САЩ за митата е американският долар

Как да не се скараме с роднините по празниците?

Как да не се скараме с роднините по празниците?

Любопитно Преди 34 минути

Набола тема за всеки българин преди Великден

"Модерна романтика" без правила – Ралф Лорън с нова колекция в Манхатън

"Модерна романтика" без правила – Ралф Лорън с нова колекция в Манхатън

Любопитно Преди 10 часа

Ралф Лорън каза, че "модерната романтика" като естетиката е самоуверена и необвързана с правила

Патриарх Даниил отслужи опело Христово

Патриарх Даниил отслужи опело Христово

България Преди 11 часа

В храмовете и в манастирите днес беше отслужена също вечерня с така наречените Царски часове и с изнасянето на светата плащаница

<p>Александър Везенков получи поредно признание&nbsp;🏀</p>

Александър Везенков попадна в идеалния отбор на сезона в Евролигата

България Преди 12 часа

В идеалната петица на Евролигата попаднаха още Найджъл Хейс-Дейвис, Карсън Едуардс, Кендрик Нън и Ти Джей Шортс

Трима загинаха в Италия след проливни валежи

Трима загинаха в Италия след проливни валежи

Свят Преди 13 часа

Особено тежко са засегнати Пиемонт, Южен Тирол и Ломбардия

<p>Ядрена сделка със САЩ е възможна</p>

Иранският външен министър пред Лавров: Ядрена сделка със САЩ е възможна

Свят Преди 13 часа

По думите на Арагчи Иран е изтъкнал, че САЩ са проявили сериозност по време на първия кръг на преговорите

Хиляди поклонници по Кръстния път в Йерусалим на Разпети петък

Хиляди поклонници по Кръстния път в Йерусалим на Разпети петък

Свят Преди 13 часа

В Източен Йерусалим и на Западния бряг живеят около 50 000 християни

Расте броят на жертвите и ранените след американските удари по пристанище в Йемен

Расте броят на жертвите и ранените след американските удари по пристанище в Йемен

Свят Преди 13 часа

Това е най-смъртоносната атака от американската кампания на въздушни удари, започнала на 15 март

<p>&nbsp;Лечебните заведения реагираха на промените в потребителската такса за болничен престой</p>

Лечебните заведения реагираха на решението за по-ниска потребителска такса при престой в болница

България Преди 14 часа

Досега таксата за болничен престой на ден беше 5,80 лв., но с постановление на МС, обнародвано в Държавен вестник, таксата се намалява на един лев

Разпитаха ректора на Белградския университет, подозират го в злоупотреба

Разпитаха ректора на Белградския университет, подозират го в злоупотреба

Свят Преди 14 часа

Той благодари на всички, които са го подкрепили

Ванс пред Мелони: Оптимисти сме, че можем да сложим край на руско-украинската война

Ванс пред Мелони: Оптимисти сме, че можем да сложим край на руско-украинската война

Свят Преди 14 часа

Двамата отпътуваха за италианската столица преди великденските празници

Орбан очаква бизнес сделка със САЩ

Орбан очаква бизнес сделка със САЩ

Свят Преди 15 часа

"Водим разговори с американците по икономически въпроси, които биха били изгодни за нас", каза Орбан

Рискови откровения и градински приключения в новия епизод на “Един за друг”

Рискови откровения и градински приключения в новия епизод на “Един за друг”

Любопитно Преди 15 часа

Двойките влизат в битка за надмощие във Вилата на любовта

<p>Доставял ли е Китай смъртоносни оръжия на Русия?&nbsp;</p>

Китай отрече да въоръжава Русия, реагирайки на изявление на Зеленски

Свят Преди 15 часа

Това заяви говорител на китайското дипломатическо ведомство

Две последователни катастрофи с десет коли на АМ "Тракия"

Две последователни катастрофи с десет коли на АМ "Тракия"

България Преди 15 часа

Инцидентите са станали в района на км 145 на магистралата в посока Бургас