20

Б рюксел иска да противопостави на конкуренцията от Азия и САЩ с обединен европейски производител на батерии, създаден по модела на самолетостроителната компания „Еърбъс” (Airbus).

Най-важният и скъпоструващ елемент на електромобила е акумулаторната батерия. От нея зависи цената на превозното средство и продължителността на пробега без презареждане. И не са само електромобилите. Батериите вече се използват при почти всички видове електрически устройства - от преносими компютри до бормашини. Те са основен елемент и от бъдещите електроснабдителни мрежи, базирани само на енергия от възобновяеми източници.

Електромобилите отделят по-малко CO2 от дизелите, дори когато се захранват от най-мръсния ток

Tesla отчете рекордните $619,4 млн. загуба за тримесечие

Учени създадоха батерии с асфалт

На този фон Европа се оказа напълно неподготвена за тази бързо набираща скорост технология, пише „Дойче веле” (Deutsche Welle).

Батерии за европейските индустриални гиганти се произвеждат главно в Азия – в Япония (Panasonic), в Китай (BYD), в Южна Корея (LG, Samsung).

В САЩ производителят на електромобили „Тесла” (Tesla) вече е готов с първия етап на своята „гигафабрика”, която строи в пустинята Невада съвместно с „Панасоник” и след преминаването към проектна мощност през 2020 г. трябва да произвежда 500 000 батерии годишно.

Това означава, че европейката автомобилна промишленост, която бързо увеличава производството на електромобили, няма да произвежда най-главния им и най-скъпоструващ елемент, а ще го купува от доставчици на своите конкуренти като се отказва от най-важното звено във веригата за създаване на добавена стойност и попада в зависимост от вноса.

Такава ситуация е недопустима според зам.-председателят на Европейската комисия и комисар по въпросите на енергийния съюз Марош Шефчович.

Той посочва прогноза, според която годишният обем на пазара на батерии само за електромобили през 2025 г. ще достигне около 250 млрд. евро, а производството им ще създаде 4-5 млн. нови работни места.

Затова сега в Брюксел спешно се подготвя индустриална стратегия за създаване на европейски холдинг за производство на акумулаторни батерии.

Конкретният план трябва да е готов до февруари 2018 г. Това беше обявено от Шефчович на 11 октомври в Брюксел след съвещание с представители на 40 европейски автомобилостроители, химически и технологични компании, сред които бяха „Рено” (Renault), „Даймлер” (Daimler), „BASF”, „Тотал” (Total), „Сименс” (Siemens).

Идеята на Шефчович е да се създаде европейска компания по примера на авиокосмическия концерн „Еърбъс”, изграден през последните две десетилетия на XX в. от обединението на самолетостроителни предприятия от Франция, Германия, Испания и Великобритания, които си дават сметка, че сами няма да могат да се конкурират с американската корпорация „Боинг” (Boeing).

Шефчович не изключва Брюксел да предостави на страните членки на ЕС право да подкрепят участниците в бъдещото дружество с държавни субсидии. Става дума за инвестиции за милиарди в научни и конструкторски разработки, както и в разгръщането на самото производство.

Идеята обаче не се подкрепя от всички производители на автомобили. Представителят на „Бе Ем Ве” (BMW) Макс-Мортен Боргман съобщи, че в момента компанията купува батерии за своите електромобили в Азия (Samsung), а добавената стойност се гарантира от разработената в Европа електроника, която регулира работата на батериите и системите им за охлаждане.

„Засега нашата стратегия е оправдана и в момента не виждаме основания да я променяме”, подчертава Боргман.

Най-големият производителна автомобили в Европа – „Фолксваген”(Volkswagen), обяви производството на електромобили за кардинално направление в развитието си, но по въпроса за батериите още се колебае. Той също е клиент на „Самсунг”, но през 2018 г. ще започне експериментално производство на малки партиди собствени батерии в завода си в Залцгитер, провинция Долна Саксония.

Концернът обяви за своя цел през 2025 година 25-30% от произведените автомобили да са с електрически мотори. Това означава, че групата „Фолксваген” ще се нуждае годишно от 2-3 млн. батерии, за производството на които ще трябват не една, а няколко фабрики.

Очевиден интерес към идеята на Шефчович проявява „Даймлер”. Нещо повече, в град Каменц в Източна Германия в дъщерното предприятие „Акумотив” (Accumotive) вече работи фабрика за производство на литиеви батерии, а през май 2017 започна изграждането на втора на стойност 500 млн. евро.

Потенциалът на европейския пазар е във фокуса и на чуждестранните инвеститори. Южнокорейската компания „LG” вече строи в Полша, край Вроцлав най-големия в Европа завод за производство на 100 000 батерии годишно, който ще влезе в експлоатация през 2018 г.

Ситуацията наистина напомня края на 60-те години на миналия век. Тогава вече беше ясно, че европейските авиокомпании няма да останат без самолети. Въпросът беше единствено в това дали в бъдеще ще летят на американски „Боинг” или ще успеят да закупят машини „Ербъс”, проектирани и построени в Европа.

Коментари 20
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

20 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Борисов: Да ме изберат за премиер и ще влезем в еврозоната

Борисов: Да ме изберат за премиер и ще влезем в еврозоната

България Преди 2 минути

Той обясни, че е изпратил благодарствен SMS на Урсула фон дер Лайен

<p>Костадинов: Като кажат кога и къде, ще отидем</p>

„Възраждане“: Имаме алтернативи за мнозинство

България Преди 1 час

Според Костадинов има алтернативи за създаването на мнозинство за избор на председател на 51-вия парламент

7-те тайни за красота и младост на Деми Мур

7-те тайни за красота и младост на Деми Мур

Любопитно Преди 3 часа

Каква е тайната на красотата на актрисата, прочетете в материала

Дженифър Лопес предизвика слухове за връзка с охранител

Дженифър Лопес предизвика слухове за връзка с охранител

Любопитно Преди 4 часа

Лопес вярва, че „малко флирт може да подобри имиджа ѝ“

Снимката е илюстративна

Мъжът, инсценирал смъртта си, изпрати 24-секундно видео

Свят Преди 5 часа

24-секундното видео, което Боргуордт е изпратил на властите, е заснето в стил селфи и го показва в апартамент с бели стени

Главчев за Шенген: Нещата вървят по план

Главчев за Шенген: Нещата вървят по план

България Преди 5 часа

Финалното решение ще бъде взето декември, добави премиерът

МВнР с позиция за трите заповеди за арест, издадени от МНС

МВнР с позиция за трите заповеди за арест, издадени от МНС

България Преди 5 часа

"България подкрепя независимостта, интегритета и безпристрастността на МНС в отговорната му мисия да разследва най-тежките престъпления по международното право"

„Нанесох много вреди“: Дензъл Уошингтън разказа за злоупотребата си с наркотици и алкохол

„Нанесох много вреди“: Дензъл Уошингтън разказа за злоупотребата си с наркотици и алкохол

Любопитно Преди 6 часа

69-годишният носител на „Оскар“ е трезвен от почти 10 години

<p>Истинската история на Пепеляшка</p>

Истинската история на Пепеляшка

Любопитно Преди 6 часа

Коя е всъщност Пепеляшка и колко мрачна би могла да бъде тази приказка

Радев: Не мисля, че се задава конституционна криза

Радев: Не мисля, че се задава конституционна криза

България Преди 6 часа

Държавният главата посочи обаче, че не вижда как ще функционира правителството по този начин

Асен Василев: ПП не се моли на никого

Асен Василев: ПП не се моли на никого

България Преди 7 часа

Затова ще подкрепим най-възрастния за председател на Народното събрание, посочи той

<p>Отрова за мишки ли е убила&nbsp;Сталин?</p>

Неразгаданите загадки на Студената война

Свят Преди 7 часа

Бил ли е отровен Йосиф Сталин и какво се знае за мистериозното потъване на подводницата К-129

<p>Индия се смалява в полза на Китай</p>

Ще изчезне ли Индия под Китай?

Свят Преди 7 часа

Индийската тектонична плоча се движи с около пет сантиметра за една година в посока към Евразийската, и още по-точно - приплъзва се под Китай

Валерий Залужни

Украинският генерал Валерий Залужни: Третата световна война вече започна

Свят Преди 7 часа

„Украйна вече не е изправена само срещу Русия“, каза генералът

Подозрителен пакет е открит до посолството на САЩ в Лондон

Подозрителен пакет е открит до посолството на САЩ в Лондон

Свят Преди 7 часа

Районът е отцепен и се води разследване