Европейската комисия планира до 2030 г. да намали употребата на автомобили в градовете наполовина, а до средата на века в тях изобщо да няма коли, използващи нефтени продукти за гориво.
Бялата книга по транспорта, която комисар Сийм Калас представи, набелязва проектомерки, чрез които до 2050 г. въглеродните емисии в ЕС, 1/4 от които идват от сектора на транспорта, да бъдат намалени с 60% спрямо равнищата от 1990 г.
Комисията планира да постигне набелязаното по два начина - от една страна чрез фискални мерки, които трябва направят употребата на традиционните автомобили в градовете по-неприемлива, а от друга - чрез развитието на по-удобна инфраструктура и обществен транспорт. Също ще се подкрепя и употребата на по-екологични превозни средства - като електромобилите, например.
Към момента статистиката показва, че 75% от излизанията в големите градове са с автомобил, а броят на изминаваните зад волана километри в града се очаква да нарасне с 40% за периода 1995-2030 г.
Транспортът използва 73% от петрола в ЕС, а 96% от всички автомобили работят с гориво, произвеждано от нефт.
Според предвиждания на пазарни анализатори обаче до 2030 г. електрическите автомобили ще са 20% от всички продавани.
Брюксел иска през следващите 20 години да намали автомобилния превоз на товари с 30%, като пренасочи този обем към жп или речен транспорт. Поставените като цел стойности скачат до 50% за 2050 г.
Ще се въведат по-високи такси за автомобилния транспорт, като все пак трябва да бъде намерен приличен баланс, тъй като в противен случай целеният ефект на прехвърляне към жп и речния транспорт ще бъде помрачен от по-големите щети, нанесени на автомобилния.
Това от своя страна ще резултира негативно върху общия пазар и икономиката на страните от ЕС.Всъщност между 2008 и 2009 г. трансграничният автомобилен трафик между държавите членки вече е спаднал с 10% - заради икономическата криза.
Комисар Калас изрично подчерта, че намаляването на емисиите не трябва да се прави с цената на ограничаването на възможностите за придвижване.
Можем и трябва да направим и двете - както да намалим емисиите, така и да подобрим мобилността, заяви той при представянето на Бялата книга по транспорта.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!