С лед Барселона, Берлин, Лондон и Ница много хора се питат може ли да бъде предотвратен терористичен акт с камион или друго превозно средство.
Подобни атаки само в Европа взеха над 100 жертви през последните две години.
Кола се вряза в пешеходци в центъра на Барселона
ВИЖТЕ СНИМКИ ОТ МЯСТОТО НА ТРАГЕДИЯТА
Втора атака в Испания, има ранени
Реално те не изискват особено планиране, нито значителни инвестиции от страна на терористите. Всичко, от което се нуждаят нападателите е автомобил под наем и цел като открита градска зона с много хора.
Това прави предварителното разследване и предотвратяване на подобни нападения от службите за сигурност почти невъзможни.
Атаките с автомобили не са нови. За пръв път те се използват често във войната на палестинците срещу Израел през 80-те години на миналия век.
След две от тях, срещу посолството на САЩ в Бейрут през 1981 г. и срещу казарма на американски морски пехотинци, пак в столицата на Ливан, но през 1983 г., всички важни държавни сгради в САЩ са защитени от нападения с автомобили.
Това е единият начин за предотвратяване на такъв терористичен акт. Преградите пред Белия дом и Пентагона са скрити, но при нужда могат да се вдигнат и да спрат дори тежкотоварен камион, движещ се с висока скорост.
Такъв подход обаче е донякъде непрактичен. Подвижните прегради са скъпи. Обикновените, използвани за защита на пешеходните зони, не вършат работа. Реално за инсталиране на солидни прегради, които пропускат ефективно хора и се вписват в инфраструктурата, е необходимо да се реконструират цели градски райони.
Но има и друг начин. Това е AEB или „автоматична аварийна спирачка” – система, която първоначално е разработена, за да предотвратява инциденти при заспиване на шофьор на тир зад волана.
Тя е в състояние да предскаже кога е възможно да се случи катастрофа и след това да предприеме стъпки за предотвратяване на инцидента. Обикновено AEB първо подава звуков сигнал, често придружен с визуално предупреждение. Ако водачът на автомобила не предприеме мерки или те не са достатъчно ефективни, бордовият компютър задейства аварийната спирачка.
Благодарение на единното европейско законодателство всички нови тежкотоварни камиони в Европа вече се произвеждат с такива системи.
Автомобилът „Рено”, използван при атаката в Лондон, имаше подобна система, която обаче само засилва спирачния ефект при задействане на спирачките от шофьора. Очевидно терористът е натискал само педала за газта.
Друго предимство на AEB е, че при всички случаи спира автомобила при сблъсък, независимо от действията на шофьора. Така евентуален атентат с камион няма да може да бъде предотвратен изцяло, но жертвите ще бъдат многократно по-малко.
Теоретично AEB може да бъде дезактивирана от терористите, но това би изисквало технически познания, софтуер и подготовка, които биха позволили на полицията да се намеси.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!