Р ано е да се каже каква е причината за катастрофата на самолета „Еърбъс-320“ на „Джърмануингс“ (Germanwings) в Провансалските Алпи, довела до смъртта на всичките 150 души на борда, но съществуват няколко възможности, коментира АП.
Първата от тях, според агенцията, е
внезапна декомпресия.
Тази машина е извършвала средно 5,3 полета дневно за своите повече от 24 години. Това не е необичайно за самолет, който извършва къси полети из Европа, но е на горната граница на приетото.
Всеки цикъл на излитане и кацане, на херметизация и дехерметизация добавя нов стрес върху корпуса. Самолетите, които летят често по кратки маршрути, преминават през повече такива цикли, отколкото самолетите, които летят на дълги разстояния.
Полет 9525 от Барселона до Дюселдорф вероятно се е снижавал с 1000 м на минута, тоест два пъти по-бързо от нормалното темпо на снижаване. Ако е имало нещо като рязка декомпресия, първата работа на пилотите би била да свалят машината под 3050 м, където въздухът става за дишане. Маските за пасажерите имат кислород за 10 минути. Така че темпото от 1000 м на минута за снижаване на самолета би го свалило навреме до зоната на годния за дишане въздух.
По думите на Тод Къртис, бивш инженер по безопасността в „Боинг“ и настоящ директор на фондацията „Еърсейф.ком“, първоначалното темпо на снижаване е съвместимо с онова, което се случва при декомпресия.
Втората вероятност е
техническа грешка.
Самолетите „Еърбъс“ имат едни от най-сложните пилотски кабини, посочва АП и изрежда няколко случая на аварии. Катастрофа на полет 447 „Ер Франс“ над Атлантическия океан през 2009 г. започва, след като пилотите получават погрешни данни за въздушната скорост при преминаване през буря. Следва пилотска грешка, която не би била допусната, ако данните бяха верни. Наскоро „Еърбъс-321“ на „Луфтханза“ се спусна с 4000 фута (1200 м) на минута, защото автопилотът неочаквано снижил носа на самолета.
Третата възможност според АП е
терористичен акт.
Засега няма данни за наличието му, но той не бива да се изключва.
Пилотска грешка
също не е невероятна. Пилотите може да са вкарали самолета в режим на спускане или загуба на скорост и след това да не са могли да го върнат в нормално състояние. Или пък пилотите да са били толкова съсредоточени в задачата да смъкнат машината до височина 3050 м, че да не са осъзнали колко близо са до планините, след което е станало късно.
Трябва да се обмислят всички възможности, за да се разбере каква е причината за катастрофата, но
терористична атака не е най-вероятният сценарий,
каза днес френският министър на вътрешните работи Бернар Казньов. В интервю за радио Ер Те Ел той потвърди, че е намерена черната кутия, която записва разговорите в кабината и че тя е повредена, но въпреки това може да се използва, за да се получи информация.
Първоначално френски медии съобщиха, че въпреки повредата от устройството са извлечени записи на шумове, включително от гласове, но по-късно бе уточнено, че тепърва специалисти в Париж ще определят дали записите могат да бъдат използвани. Още не е открита втората черна кутия, която записва данните за полета.
Германският вътрешен министър Томас де Мезиер също каза, че
Берлин няма основание да подозира намеса на трета страна при катастрофата.
„Няма конкретни доказателства, че трети страни са били замесени в причините за катастрофата“, заяви Де Мезиер. Той обаче добави, че при разследването ще бъдат взети предвид всички възможни версии.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!