Е вропа няма да може да избегне последиците от търговската война между САЩ и Китай, предупреди водещ белгийски икономист.
Войната в Украйна и продължителните последици от пандемията COVID-19 са допринесли за "забавяне на глобализацията", което е накарало държавите да дадат приоритет на собствения си "икономически суверенитет", смята Коен Де Леус, главен икономист на "Би Ен Пи Париба Фортис".
"Търговската война между Съединените щати и Китай, започната от Доналд Тръмп, не отслабна с Джо Байдън", обясни той: "Напротив, тя се засили и дори се разпространи в други държави, като по този начин спря глобализация на икономиката, започнала след падането на Берлинската стена."
ООН: Решенията на Русия заплашват милиони хора
"Европа също няма да избегне търговската война с Китай. Икономическият суверенитет се превърна в основен проблем, който пандемията и войната в Украйна само засилиха", добави Де Леус.
Той подчерта, че правителствената политика не е единствената причина за "новата ера" на глобализацията. По-конкретно, поддържането на глобалните вериги за доставки и преместването на производствата в по-евтини държави става все по-трудно поради различни "технологични и физически ограничения".
ЕС представи план за противодействие на САЩ
"Особено в Китай започна да достига определени граници", смята Де Леус: "Работната ръка там вече не е толкова евтина, колкото преди, а нивото на производителност все още остава значително по-ниско от нашето. Към това се прибавят и транспортните разходи, които, заедно с нарастващите цени на енергията, ще продължат да оказват влияние върху международната търговия."
Фон дер Лайен: ЕС трябва да реагира на това
Де Леус прогнозира с тревога, че сегашното "предимство" на Китай пред Европа в автомобилната индустрия вероятно ще накара европейските политици в близко бъдеще да въведат мерки за протекция, което ще изостри напрежението с Пекин.
ЕС заплаши САЩ заради електрическите автомобили
"В момента китайците произвеждат и изнасят повече електрически автомобили от европейците", отчете Де Леус: "Тъй като те имат предимство пред нас, можем да очакваме съкращения в европейската автомобилна индустрия. Това ще накара европейските власти да се намесят, за да защитят нашата индустрия. Очевидно е, че това е конфликт в процес на зараждане."
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!