1

А встралийските пътнически превозни средства отделят 50% повече въглероден диоксид (CO₂) от средното за големите пазари в света. А ситуацията в реалния свят е дори по-лоша, отколкото показват официалните данни. Това е откритието на ново проучване, сравняващо емисиите на CO₂ от автомобили, SUV и леки търговски превозни средства в Австралия и в чужбина. 

Сравнението предполага, че Австралия вероятно ще изостане доста по-малко от целта за 2050 г. за нетни нулеви емисии за автомобилния транспорт. За да се постигне целта, политиките за намаляване на емисиите от превозни средства трябва да бъдат засилени и подкрепени от набор от други политики. Този месец австралийското правителство обяви варианти за нов стандарт за ефективност на превозните средства. При всеки от вариантите ще се определи национално ограничение за грамажите CO₂, които могат да се отделят за всеки изминат километър, осреднено за всички продадени нови автомобили. Задължителните стандарти за емисии на CO₂ или горивна ефективност са международно признати като основен градивен елемент за намаляване на емисиите от транспорта.  

За да осигурят допълнителен контекст и принос към разработването на австралийски стандарт, базираното в Австралия Изследване на транспортната енергия и Международният съвет за чист транспорт (ICCT) си сътрудничиха за наскоро публикуван кратък документ. 

Независимият анализ показва спешната необходимост Австралия да приеме строг, добре разработен и задължителен стандарт за горивна ефективност. Този стандарт и допълнителни политики са от съществено значение, за да бъдете в крак с технологичния напредък и декарбонизацията в други развити страни. 

Проучване: Е-колите носят милиарди под формата на социални ползи

Как изостанахме толкова много? 

Както горивната ефективност, така и стандартите за емисии целят приблизително едно и също нещо: намаляване на разхода на гориво и емисиите на парникови газове. По този начин те също така намаляват разходите за гориво за потребителите и подобряват енергийната сигурност. 

Около 85% от световния пазар на леки автомобили е възприел тези стандарти с течение на времето, в някои случаи преди десетилетия. Съединените щати, Европейският съюз, Канада, Обединеното кралство, Япония, Китай, Южна Корея, Бразилия, Мексико, Нова Зеландия, Чили и Индия ги имат. Австралия и Русия са двете изключения в развития свят. 

Австралия има дълга история, която проследява дебатите около стандартите,  задължителни за пътнически и лекотоварни превозни средства. Федералното правителство публикува шест документа за обществени консултации от 2008 г. насам, без да постигне задължителни стандарти. Това е на път да се промени. 

Австралия има доброволни стандарти от 1978 г. насам. Тези цели не винаги са били постигани поради липса на правоприлагане. Те бяха критикувани за липса както на амбиция, така и на ефективност при намаляване на емисиите в реалния свят.  

Изглежда сегашното предложение на правителството ще бъде по-амбициозно. Потенциално има за цел да се доближи до целите на САЩ през 2027 г. – макар и да не достига до това, което се прави в Европа. Ефективността на австралийския стандарт за постигане на реални намаления на емисиите и нетни нулеви емисии през 2050 г. все още ще трябва да бъде проучена, след като дизайнът и детайлите станат по-ясни. 

Как се сравнява Австралия, използвайки официални данни? 

Новото проучване сравнява официално отчетените показатели за емисии на CO₂ от пътнически и лекотоварни превозни средства в Австралия, Китай, ЕС, Япония и САЩ. Установихме, че емисиите на CO₂ от австралийските пътнически превозни средства са били с 53% по-високи от средното за тези големи пазари през 2021 г. 

Важно е, че без адекватни действия тази разлика в ефективността се очаква да нарасне през следващите години. Това е така, защото други пазари се движат към агресивно приемане на стандарти, които стимулират прехода към автомобилен парк с ниски или нулеви емисии. 

Как да намалим замърсяването от колите?

Как се сравнява Австралия в действителност? 

Официалните австралийски данни се основават на тестов протокол, наречен New European Drive Cycle (NEDC). Разработен е в началото на 70-те години. 

Основният проблем е, че разликата между резултатите от теста NEDC и действителните емисии на пътя постоянно се увеличава. Действителните емисии на пътя се оценяват на около 10% по-високи през 2007 г., нараствайки до над 45% през 2021 г. 

Всъщност ЕС вече не използва остарелия протокол NEDC. Той е приел по-реалистична тестова процедура, Световната хармонизирана тестова процедура за леки превозни средства (WLTP). 

Информационният документ използва предишни изследвания на австралийските и международните емисии в реалния свят, за да създаде по-точно сравнение. Въпреки че официалните данни показват, че новопродадените австралийски пътнически превозни средства имат относително високи емисии, поне изглежда, че те се подобряват всяка година. Картината е много различна, когато погледнем емисиите на пътя.  

Нашите оценки предполагат, че емисиите от новопродадените австралийски пътнически превозни средства всъщност се покачват от 2015 г. насам. Тази тенденция е резултат от увеличаване на размера и теглото на превозното средство, преминаването към повече SUV и големи автомобили със задвижване на четирите колела и липсата на задължителни стандарти или цели. 

Австралийските емисии в реалния свят също са много по-лоши, отколкото на четирите основни пазара. Преди 2016 г. средната разлика беше средно с около 20% по-висока. До 2021 г. австралийските емисии са били почти 50% по-високи от пътническите превозни средства. 

И Сърбия забранява вноса на трошки в страната си

Какво означава това за политиката? 

Нашият анализ показва, че както официално отчетените, така и действителните емисии на CO₂ по пътищата от новите австралийски лекотоварни превозни средства са много по-високи, отколкото в други развити нации. Наличните доказателства сочат, че това лошо представяне ще се влоши без въвеждането на строги задължителни стандарти. 

Добрата новина е, че правителството действа поради липсата на ефективен стандарт. Задължителните стандарти вероятно ще бъдат приети тази година. Новият стандарт за ефективност на превозните средства трябва да влезе в сила през 2025 г. Стандартът обаче трябва да бъде внимателно проектиран, за да се постигнат реални намаления на емисиите за нови превозни средства. 

Например официалният австралийски тестов протокол (NEDC) е остарял и все повече подценява емисиите на пътя. Той предоставя нереалистична и изкривена картина, подкопавайки ефективното намаляване на емисиите. Правителството казва, че възнамерява да приеме по-реалистичен протокол за изпитване.  

Стандартите трябва също така да включват бордов мониторинг на разхода на гориво – както сега прави ЕС. Жизненоважно е да се измерва ефективността на горивото и емисиите в реалния свят на новите превозни средства и да се направи тази информация публична, за да се гарантира, че стандартите постигат целите си. 

Задължителен стандарт за горивна ефективност отдавна е необходим в Австралия. Това може да помогне за преодоляване на разликата в производителността между Австралия и останалия свят. 

* Вижте и това видео от архива ни: ЕС иска рязък спад на въглеродните емисии от автомобили

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Коментари 1
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

1 коментар
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Кошмарът на Google започва да става реалност

Кошмарът на Google започва да става реалност

Технологии Преди 13 минути

Бизнесът на компанията е заплашен от разделяне

Силните изпращат двама от своите на елиминации в “Игри на волята”

Силните изпращат двама от своите на елиминации в “Игри на волята”

Любопитно Преди 6 часа

Анджела и Силвия ще се изправят срещу Малвина и Магдалена от Храбрите утре вечер

<p>КС образува дело по искане на президента</p>

Конституционният съд образува дело по искане на президента

България Преди 11 часа

КС ще се произнесе за втори път по тези въпроси

Съдът отложи делото срещу Марин Димитров

Съдът отложи делото срещу Марин Димитров

България Преди 12 часа

Съдът назначи и медицинска експертиза, която да установи колко сериозно е положението на Димитров

ГЕРБ-СДС в СОС поиска оставката на Цветомир Петров

ГЕРБ-СДС в СОС поиска оставката на Цветомир Петров

България Преди 12 часа

Зам.-председателят на СОС Ваня Тагарева припомни, че Петров е бил избран с гласовете на ГЕРБ-СДС

Евгений Иванов: Не трябва да мълчим, трябва да бъдем обединени

Евгений Иванов: Не трябва да мълчим, трябва да бъдем обединени

Любопитно Преди 12 часа

Българският и международен бизнес и гражданско общество заедно за по-добра среда

Почина бившият министър от кабинета на Блеър Джон Прескот

Почина бившият министър от кабинета на Блеър Джон Прескот

Свят Преди 13 часа

Прескот бе един от най-колоритните министри в кабинета на Блеър

Нападнаха къщата на Жерар Пике в Каталуния (ВИДЕО)

Нападнаха къщата на Жерар Пике в Каталуния (ВИДЕО)

Свят Преди 14 часа

Домът му беше надраскан с надписи от активисти на лявата младежка организация Arran

Църквата "Свети Петър" в Люцерн

Дигитален Исус изповядва богомолци в Швейцария

Любопитно Преди 14 часа

Поне две трети от хората, които са говорили с дигиталния Исус, излизайки от изповедалнята споделят, че са имали „духовно“ преживяване

Морски съревнования решават съдбата на племената в “Игри на волята”

Морски съревнования решават съдбата на племената в “Игри на волята”

Любопитно Преди 14 часа

Ще успеят ли Храбрите да се спасят от сигурни елиминации?

<p>Зеленски разкри, че нов тип ракета е ударила Украйна</p>

Зеленски: Русия е използвала "нов тип" ракета, която има "характеристики на междуконтинентална балистична ракета"

Свят Преди 15 часа

„Днес нашият луд съсед за пореден път показа какво представлява в действителност и как презира достойнството, свободата и човешкия живот като цяло“, заяви Зеленски в изявление

Унгария ще разположи система за ПВО край Украйна

Унгария ще разположи система за ПВО край Украйна

Свят Преди 15 часа

Будапеща: Все още вярваме, че възможно най-скоро ще има мир чрез дипломация

<p>Шокиращо лечение на трансджендър със 7&nbsp;сеанса с електрошок</p>

Подложиха трансджендър на терапия с електрошок, за да “излекуват” хомосексуалността му в Китай

Свят Преди 15 часа

Почти един от всеки петима транссексуални младежи в Китай съобщава, че е бил принуждаван от родителите си да се подлага на подобни практики

,

София, 1973 г.: Загадъчният "инцидент" с Енрико Берлингуер

България Преди 15 часа

Каква е истината за загадъчния "инцидент" с Енрико Берлингуер в София през 1973 година четете в следващите редове

Разнообразни таланти провокират усета на Орлин Горанов в “Пееш или лъжеш”

Разнообразни таланти провокират усета на Орлин Горанов в “Пееш или лъжеш”

Любопитно Преди 15 часа

Ще успеят ли Наско от Б.Т.Р. и Мариана Попова да помогнат на певеца?

Папа Франциск

Папата ще канонизира първи светец от поколение Y

Любопитно Преди 15 часа

Карло Акутис, който почина от левкемия през 2006 г., беше наречен „Божият инфлуенсър“