О чаква се през следващите месеци Украйна да получи изтребители F-16, мненията за тяхната полезност варират от промяна на ситуацията във войната с Русия до пълно разхищение на ресурси. Но има един начин, по който тези самолети ще навредят на Русия, дори ако никога не свалят ракета, изтребител или хеликоптер: те ще струват на руските въздушно-космически сили скъпоценния живот на самолетите, съобщи Defense News.
Преди нахлуването в Украйна през 2022 г. руските Въздушно-космически сили, или ВКС, притежаваха около 900 тактически самолета. Те включват изтребители, щурмови самолети и изтребители-бомбардировачи. След нахлуването те са загубили между 84 и 130 от тях заради въздушна отбрана, изтребители и катастрофи. Това обаче е само част от общите загуби. Прекомерното използване на тези самолети също струва скъпо на Русия, тъй като войната се проточва. Това заяви Майкъл Бонерт, лицензиран инженер в мозъчния тръст Rand и бивш инженер във военноморска ядрена лаборатория.
"В ранните етапи на един конфликт от значение е общата бойна мощ на всички активни платформи. Тя представлява максималната огнева мощ, която може да бъде насочена към врага от самото начало. В една продължителна война, в която едната сила се опитва да изтощи другата, от значение е общата продължителност на военната сила. И точно там се намира ВКС в момента", заяви Бонерт.
"Според моите изчисления допълнителните часове, в които тя изтощава самолетите си в експлоатация от февруари 2022 г. насам, на практика ѝ струват допълнителни 27 до 57 самолета под формата на условни загуби", каза инженерът.
Майкъл Бонерт обясни, че въздухоплавателните средства имат срок на експлоатация. По думите му те са проектирани с общ брой очаквани летателни часове, които се използват приблизително равномерно през целия живот на самолета и се сегментират с периодична поддръжка и инспекция.
"Например, ако въздухоплавателното средство е проектирано за 3000 летателни часа с очаквана продължителност на използване 30 години, то ще лети приблизително 100 часа годишно. Ако по време на проверка се установи, че износването на самолета е по-голямо или по-малко от очакваното, предвидените оставащи часове се коригират съответно. Тези цифри диктуват всички видове планиране - от снабдяването с гориво до наземната поддръжка и обучението на пилотите", разказа Бонерт.
"Предполагаемите загуби означават, че руснаците са изразходвали по-голяма част от очаквания срок на експлоатация на своите самолети по-бързо от предвиденото. За да компенсират това, те ще трябва да закупят повече самолети, да увеличат поддръжката, да намалят операциите или да приемат по-малки сили - или някаква комбинация от тях", смята инженерът.
ВКС все още са в процес на преминаване от самолети от съветската епоха към по-модерни платформи, като всяка година към силите се присъединяват около 18-36 от тези по-нови тактически самолети. Почти половината от силите на ВКС все още са модернизирани самолети от съветската епоха, пише изданието.
"Общите реални загуби се доближават до 187 самолета на ВКС. Екстраполирайки това, ВКС ще продължат да губят от 30 до 60 самолета годишно в резултат на бойни действия, аварии и условни загуби", смята Бонерт.
"До лятото на 2024 г. бойните загуби и предполагаемите загуби на летателни часове могат да доведат до това, че ВКС ще достигнат под 75% от предвоенната си численост. За да компенсират това, ВКС ще трябва или да увеличат производството, или да намалят използването, или да намалят структурата на силите през следващите 30 години", обясни експертът.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!