Е С трябва да произведе повече танкове — и няма причина тези танкове да не бъдат екологично устойчиви.
В опит да спаси своята западаща стоманодобивна и металургична индустрия, ЕС разработва план за защита на сектора от нечестна конкуренция от чужбина, високите цени на енергията и потенциалната търговска война със САЩ — като същевременно му помага да стане по-екологичен.
Тази стратегия, която до голяма степен разчита на арсенала от търговски мерки на ЕС за ограничаване на вноса на чуждестранни продукти и насърчаване на децентрализацията в сектора, подчертава, че укрепването на металургичното производство ще даде тласък на отбранителната индустрия и ще засили сигурността на Европа.
"Основният боен танк съдържа 50 до 60 тона висококачествена стомана, самоходната артилерийска система — до 100 тона, а един изтребител — около 3 тона алуминий", се посочва в плана на Европейската комисия. В документа се подчертава, че "стабилната и устойчива верига за доставки на тези материали е от решаващо значение за разширяването на Европейската отбранителна технологична и индустриална база, както и за гарантиране на готовността и вътрешната сигурност на ЕС".
Документът от 19 страници признава колко ключова роля играе стоманата за европейската интеграция, като припомня, че първите стъпки към обединението на Европа са свързани със създаването на Европейската общност за въглища и стомана след Втората световна война.
"Изборът беше ясен — Европа трябваше да спаси своята стоманодобивна индустрия. Дължим това на нашата история. Европа започна със стоманата", заяви европейският комисар по индустрията Стефан Сежурне на пресконференция в сряда, позовавайки се на знаковото споразумение от 1951 г., което в крайна сметка доведе до създаването на Европейския съюз.
Това, което някога започна като проект за изграждане на мир чрез обвързване на френските и германските икономически интереси, днес бързо се превръща в стратегия за индустриална устойчивост на фона на нарастващата заплаха от експанзионистична Русия и несигурността около ангажиментите на САЩ за защита на Европа.
Неслучайно в същия ден ЕС обяви мащабни планове в областта на отбраната, финансите и индустрията. Промяната в политическата реалност след първите месеци от втория мандат на Доналд Тръмп като президент на САЩ означава, че предизвикателствата пред Европа стават все по-неотложни.
По-специално, стоманодобивният и алуминиевият сектор ще изпитат сериозен натиск от наложените от Тръмп 25-процентови мита върху вноса на метали в САЩ.
Безпрецедентни мерки
Докато данните за отбранителната индустрия и заетостта обясняват "защо" се предприемат тези стъпки, въпросът "как" остава по-сложен.
Планът предвижда мерки в енергетиката, търговията и устойчивостта. Сред най-спешните ангажименти е обещанието на Европейската комисия да намери начин да възпроизведе защитните механизми за стоманодобивния сектор срещу вноса, освободен от новите американски мита.
Тези защитни мерки могат законно да бъдат прилагани само осем години, което означава, че за тяхното продължаване ще е необходима известна правна креативност от страна на Комисията. Планът за действие в стоманодобивния сектор обещава конкретно предложение през третото тримесечие на годината.
Комисията също така възнамерява "проактивно да започне разследвания въз основа на "заплаха от нараняване" — термин, който позволява на ЕС да предприема търговски разследвания за дъмпинг или нелоялни субсидии, без да чака индустрията да бъде засегната. Подобен подход вече се използва срещу китайските електрически превозни средства.
Освен това ЕС планира да промени критериите за класификация на стоманата и алуминия, така че те да се определят по мястото, където първоначално са били "разтопени и излети", а не по страната, в която са били преработени. Това ще позволи на Брюксел да се справи с практиките за заобикаляне на съществуващите мита.
"Достатъчно ли е това? Времето ще покаже", коментира служител на Комисията, пожелал анонимност. "Но ако преди няколко години някой беше казал, че ЕС ще обмисля ограничения върху износа на скрап, проследяване на произхода на стоманата и засилване на защитните мерки за алуминия, никой не би повярвал".
Зелена и сигурна индустрия
Брюксел също така даде ясен сигнал за подкрепа на стоманодобивната индустрия във връзка с предстоящите промени в механизма за въглеродно облагане на ЕС (CBAM), който налага такси върху внос от страни без еквивалентни екологични стандарти.
Комисията планира да разшири обхвата на въглеродния данък, включвайки в него не само суровата стомана и алуминий, но и продуктите, произведени от тези метали. Това би затворило вратичка, която някои компании използват, за да избегнат данъчно облагане.
Първите реакции от индустрията са положителни. "Благодарни сме, че Комисията ясно призна стратегическото значение на европейската стоманодобивна индустрия за суверенитета, сигурността и конкурентоспособността на ЕС", заяви Хенрик Адам, президент на асоциацията на производителите на стомана Eurofer.
Пол Вос, водещ представител на алуминиевата индустрия в Европа, коментира във вторник "изцяло нова, различна и по-добра динамика на диалога с Европейската комисия", но добави: "Сега имаме нужда от реални резултати".
Междувременно екологичните организации приветстваха фокуса върху подпомагането на тежката индустрия в прехода към по-устойчиви технологии. "Това е добра новина: ускоряването на декарбонизацията на стоманодобивния сектор е най-добрият начин да се гарантира неговото дългосрочно бъдеще в Европа", заяви Йохана Лене, асоцииран директор за чиста икономика в мозъчния тръст E3G.