В пустинна шир на около 50 километра източно от една от най-старите столици в света, изпълнената с над 1000 години богата история Кайро, се издига нов град. Град, който вече разполага с най-високата кула в Африка (Forbes International Tower) и най-голямата катедрала в Близкия Изток и с амбициозния план да се превърне в новата столица на Египет.
(Видеото по-горе: Шествие на редки ретро автомобили по улиците на Кайро)
Градът, който понастоящем се нарича с простичкото "НАС - Нова административна столица" е един от много грандиозни мегапроекти на президента Абдел Фатах Сиси, предназначени да развият икономиката на страната.
Строителството му започна още през 2016 година, като се развива поетапно. Според Халед Абас, председател на Административния капитал за градско развитие (ACUD), компанията, която наблюдава проекта, първа фаза е почти завършена, а втората фаза се очаква да започне през последното тримесечие на тази година.
Въпреки това, обаче животът бавно и сигурно започва да прониква в града. Над 1500 семейства вече са се преместили тук, а до края на 2024-та се очаква тази цифра да нарасне до 10 000. И тъй като основната идея е НАС да се превърне в новия мегаполис на Египет, то в него вече работят около 48 000 държавни служители.
Много от тях пътуват от източно Кайро с електрически влак, който започна да работи миналата година. А от март, когато парламентът вече започна да ръководи заседанията си от града, вече и доста банки и фирми също преместиха централите си там. "Идеята е ясна - цялата страна да се управлява от новата столица", уточнява Абас.
Колко струва преместването?
Първа фаза вече е коствала около 500 милиарда египетски лири (10,6 милиарда долара). А цялостната сума, която се очаква за реализацията на НАС е около 58 милиарда долара, които следва да дойдат от финансиране от ACUD и от приходи от продажбата на земя.
Цифрите обаче са притеснителни за доста критици на проекта, тъй като страната минава през период на икономически спад и се справя с повишен натиск от войната в Газа. Икономиката на Египет се стимулира от международно финансиране, включително от Световната банка, която вече обяви, че ще предостави на Египет над 6 милиарда долара за три години.
По-рано този месец Международният валутен фонд заяви, че ще увеличи настоящата си кредитна програма за Египет от 3 милиарда долара на 8 милиарда долара, в зависимост от икономическите реформи.
НАС като континентален център
Новата административна столица е съсредоточена около финансов район, където някои международни банки и фирми ще имат своите глобални централи. Миналата година Afreximbank обяви, че ще придобие земя в града за Африкански търговски център, в който ще се помещава нейната глобална централа, конферентен център, хотел и център за иновации. Консорциум от неназовани компании от Обединените арабски емирства и Южна Африка пък също обявиха, че ще създадат финансов център тук.
Абас разкри, че градът ще притежава и изключително модерна инфраструктура, която да привлече бизнеса. Система с изкуствен интелект ще отговаря за използването на електричество, газ и вода, както и за управлението на отпадъците, казва той. Внедряването на 5G мрежа ще гарантира високотехнологични услуги за сигурност, с хиляди камери за наблюдение, инсталирани в града, които ще проследяват трафика и ще предупреждават за задръствания и аварии. Той не скри желанието си дизайнът на интелигентния град на Египет да се превърне в "модел за подражание за други страни в Африка".
Никълъс Арес, председател на катедрата по история и теория в Архитектурната асоциация в Лондон обаче не е такъв оптимист, що се отнася до населението, което би могло да има полза от новата столица. Той даде пример с проекти като "6 октомври" и "Нов Кайро", създадени съответно през 1979 г. и 2000 г., които днес са почти затворени общности, обслужващи предимно горната средна класа и често с много свободни работни места.
А защо въобще се строи нова столица?
Някои критици твърдят, че основна мотивация зад новия град е да се позволи на правителството да запази дистанция от големи протести, като тези, които се случиха през 2011 г. около площад Тахрир в Кайро. Simcik Arese отбелязва, че градоустройственото планиране на новия град ще направи масовите шествия "практически невъзможни".
Най-честият и логичен аргумент обаче е необходимостта да се посрещне нарастващото население на Египет и да се облекчат задръстванията и замърсяването в Кайро. За сравнение, в града към момента живеят 22 милиона души.
Доброто, старо Кайро
Според Абас, НАС обещава далеч повече зелени площи в сравнение с Кайро. Вече започна озеленяването на парк, наречен "Зелената река", който е два пъти по-голям от "Сентрал Парк" в Ню Йорк, например. Друг е въпросът, че така и не става ясно как той ще се напоява, имайки предвид сухият пейзаж и оскъдните водни запаси в страната.
"Проблемът с пренаселеното Кайро не е свързан само с неконтролируемото нарастване на населението, но и със способността на хората да имат достъп до прилични средства за препитание там, откъдето са. В него има жилищен фонд, който е работещ и ако правителството похарчи дори малка част от него, за да помогне на вече съществуващите градове действително да работят, то проблемът с пренаселването бързо ще изчезне", смятат критиците от Simcik Arese.
Но независимо от тяхното мнение, новата столица се строи с впечатляващи темпове и плановете няма да бъдат променени.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!