Н а 10 ноември Европейският съюз ще пусне в експлоатация новата изцяло автоматизирана IT система за проследяване преминаването на границите от посетители от страни извън ЕС - EES, включително жители на Великобритания.
(Видеото по-горе: ЕС затяга контрола около ръчните багажи по летищата)
Детайлите относно това как точно ще работи системата, все още се финализират, но вече се знае, че тя ще изисква от пътуващите да регистрират своите паспортни данни и биометрична информация на европейските граници като цифров запис преди влизане. Автоматичната система за паспортен контрол (EES) има за цел да направи влизането и излизането от страните от ЕС по-бързо и ефективно, като замени отнемащите прекалено много време ръчни проверки с автоматизирани скенери.
Какво представлява системата за влизане/излизане (Entry/Exit System - EES)?
EES ще проследява влизането и излизането на "граждани на трети страни" във и извън Шенгенското пространство, заменяйки необходимостта от нанасяне на паспортни печати. Както е известно, към момента отговарящите на условията граждани на държави извън ЕС имат право да прекарат 90 дни за всеки 180-дневен период в ЕС без виза. Реално системата ще дигитализира записите за пътуване, за да гарантира, че това ограничение не е нарушено, като същевременно повишава и сигурността на границите.
Всъщност EES се появи като идея отдавна, но беше многократно отлагана, като се очаква най-сетне да бъде официално въведена на 10 ноември. На практика това означава, че когато пътниците посетят някоя от 29-те държави, в които ще бъде въведена EES системата (или 25 от 27-те държави от ЕС плюс Исландия, Норвегия, Лихтенщайн и Швейцария), при първото им преминаване, те ще трябва да регистрират своята паспортна информация и биометрични данни, включително пръстовите си отпечатъци и снимка. Тази информация стандартно се съхранява във файл за три години. Ако откажете да го предоставите, ще ви бъде отказан достъп.
При следващи посещения, информацията на пътниците ще бъде проверявана на входа и изхода спрямо вече записаните подробности, включително една част от биометричните данни, вероятно сканиране на лицето. Само в редки случаи, уточняват от ЕС, данните ще бъдат събирани отново. Напомня се, че EES няма да се използва в Ирландия или Кипър, където ще продължат да се извършват ръчни проверки.
Процесът ще се извършва на границите на съюза, като за повечето пътници това ще бъде при пристигане на летище. Въпреки това има и няколко места на британска земя, където ще работи същият контрол. Това са фериботното пристанище Дувър, лондонският St. Pancras за пътниците на Eurostar и Folkestone за услугите на LeShuttle.
Пътниците, които преминават през тези пристанища след 10 ноември, ще трябва да регистрират данните си чрез EES преди заминаването. Това ще се случва чрез приложение, разработено от Frontex и Европейската агенция за гранична и брегова охрана, което ще улеснява пътуванията, въпреки че все още ще трябва да се вземат пръстови отпечатъци и на границите на ЕС.
Кога ще стартира EES?
Датата на стартиране на EES се очаква да бъде неделя, 10 ноември.
Къде ще се изисква EES?
EES ще бъде въведена за 25 от 27-те държави-членки на ЕС, като Ирландия и Кипър ще продължат с ръчните проверки. Същото ще е положението и с Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария, тъй като те са част от Шенгенското пространство без граници. В рамките на Великобритания, EES системата ще работи на пристанището на Дувър и на терминалите Eurostar и LeShuttle, където се проверяват паспортите преди пътуване.
Какво означава EES за моето пътуване?
На теория, въвеждането на системата следва да ускори работата на граничните пунктове и да направи много по-лесно влизането и излизането от страните от ЕС. За редовните пътници това означава и повече място в паспортите им, тъй като няма те да се подпечатват всеки път, когато преминават границата. Първоначално обаче може да има допълнителни закъснения, тъй като пътниците, които използват EES за първи път, ще трябва да предоставят пръстови отпечатъци и да бъдат направени снимки, ползвани за в бъдеще.
Къде може да има най-големи забавяния при стартирането на EES?
Граничните проверки на пристанището на Дувър и терминалите Eurostar и LeShuttle имат най-голям потенциал за забавяне. На 27 август британското правителство обяви, че е отпуснало 10,5 милиона паунда, за да помогне на горепосочените да се подготвят за EES. Всяко пристанище ще получи финансиране от 3,5 милиона паунда, с които да придвижи възможно най-бързо изграждането на EES инфраструктура.
Какво ще се случи в Дувър (фериботна линия)?
В Дувър няма отделна зона за регистрация. Пътниците ще се редят на опашка както обикновено, а служителите ще трябва да се приближават до колите и автобусите с таблети, на които да регистрират граждани на държави извън ЕС и да събират биометричните им данни. Главният изпълнителен директор на пристанището вече предупреди, че е възможно да отнеме до десет минути за обработка на всеки автомобил след влизането в сила на EES (от 40 до 90 секунди).
Какво ще се случва на гара "Сейнт Панкрас" в Лондон?
Eurostar разширява своето пространство за чекиране и ще има три места около гарата с общо 49 кабини за регистрация, където пътниците ще трябва да регистрират своята паспортна информация и биометрични данни, преди да продължат към заминаването. Eurostar също така добавя още девет кабини за ръчна проверка (като общо стават 18) и електронни портали, както и допълнителен персонал, който да помага при регистрациите на EES.
След като се регистрират, пътниците ще посещават кабините преди всяко следващо пътуване до Европа, за да предоставят данните си и да преминат лицево разпознаване. От Eurostar са категорични, че този нов процес няма да увеличи времето за пътуване. На Paris Gare du Nord и Brussels Midi, се добавят нови павилиони и гишета за ръчна проверка, където пътниците ще трябва да удостоверят данните си, когато напускат Европа.
Какво ще се случва в тунела "Фолкстоун"?
Автомобилите, превозващи пътници на LeShuttle, ще бъдат насочвани към отделна зона за преминаване, която е достатъчно голяма и допуска до 53 автомобили наведнъж и има над 100 EES кабини за регистрация. Пътниците ще регистрират данните си в тях, преди да продължат на опашката за своята услуга. При следващи пътувания те пак ще трябва да посещават кабините, но ще бъде взимана само биометрична информация.
Собственикът на LeShuttle - Getlink разкрива, че може да обработи информация за 700 автомобила и 2000 пътници на час, като по този начин обработката на всяка кола ще отнема едва около 5 минути. Подобна зона е създадена в Coquelles, от френска страна.
Какво ще се случва на европейските летища?
На тях пътниците ще подават данните си на специални кабини при пристигането си, преди да продължат през изходите. На теория това дори би означавало далеч по-лесно преминаване през летищата, тъй като технологията за обработка на биометрични данни вече е въведена в много терминали на Стария континент. Въпреки това и по-малките европейски центрове ще имат капацитета да се справят с по-дълги опашки.
Свързана ли е EES с планираната схема на ЕС за премахване на визите?
EES ще работи съвместно с информацията за премахването на визите в рамките на Etias (Европейската система за информация и разрешаване на пътувания), която е планиранo да влезе в сила през май 2025 г. Освобождаването от Etias за отговарящи на условията граждани на държави извън ЕС ще струва 6 паунда и ще бъде валидно за три години или до изтичане на паспорта (което от двете настъпи по-рано). За него обаче трябва да се кандидатства поне три дни преди пътуване.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!