Т ърговските улици и развлекателните средища в Германия все още предлагат тъжна гледка: повечето магазини са затворени заради третата вълна на пандемията, ресторантите предлагат храна и напитки единствено за вкъщи, посещенията в киносалоните, концертните зали или нощните клубове са само сладки спомени от миналото. На пръв поглед човек изобщо не би си помислил, че в Германия започва икономически подем, ако не и същински бум. Пък и числата показват, че през първото тримесечие на годината БВП е спаднал с 1,7% в сравнение със същия период на 2020 г.
Но германската икономика е сложна машина, за чието функциониране не бива да се съди само по търговията или гастрономията. Последните статистически данни, индикатори и анализи на бизнеса показват, че Германия бързо ще излезе от кризата, пише „Дойче Веле”. От Дойче Банк прогнозират за 2021 година нарастване на БВП с около 3,7% до 4%. И експертите на Комерцбанк очакват подобен ръст – между 3,5% и 4%. Ако тези прогнози се сбъднат, икономическите щети от пандемията ще се окажат по-леки, отколкото се очакваше първоначално. Ето и кои са петте най-важни двигателя за предстоящото бързо нарастване на БВП:
Промишленото производство
Главният фактор, както и през миналата година, ще бъде преработващата промишленост. „Германия все още е една от малкото високо развити икономики, която продължава да разполага със силна индустриална база”, констатират специалистите от Центъра за анализи на Дойче Банк.
За перспективите пред промишлеността най-точна прогноза дават новите поръчки, които постъпват във фирмите. През март тази година в Германия те са нараснали с цели 9,1% спрямо февруари 2020 година, когато още нямаше ограничения заради пандемията. Тази тенденция продължава вече шести пореден месец. Най-добре се чувстват производителите на електроника и на автомобили. В автоиндустрията производствените мощности вече са натоварени до 91%.
Сериозен импулс за нарастването на БВП в Германия дава и стремително бързо развиващото се производство на ваксини срещу коронавируса и на компоненти за тях – област, в която работят редица германски фирми. Става дума най-вече за препарата на BioNTech/Pfizer, от който ЕС наскоро поръча 1,8 милиарда дози до 2023 година. А по-голямата част от производството на този препарат е съсредоточена тъкмо в Германия.
Износът на продукти „Made in Germany”
Германската индустрия произвежда много повече промишлени стоки (преди всичко автомобили, металорежещи машини, оборудване, химически и фармацевтични продукти), отколкото се нуждае вътрешният пазар. От това логично следва, че Германия изнася много продукти на външния пазар. След първата криза през април миналата година, предизвикана от пандемията, германският износ бележи ръст вече 11 месеца подред и почти е достигнал нивото от февруари 2020 г.
Най-много стоки германските фирми изнасят за държавите от ЕС. А през следващите месеци те ще отменят антипандемичните ограничения, което означава нарастваща икономическа активност и още по-добри пазари за германските стоки. Най-бързо обаче расте германският износ за Китай, чиято икономика устремно се възстановява след пандемията. Големи надежди германският бизнес възлага и на гигантската инфраструктурна програма, която обяви президентът на САЩ Джо Байдън.
Строителен бум – хората търсят жилища
Строителството в Германия се намира във възход вече шеста поредна година. Дори пандемията не успя да му попречи. Докато през миналата година в други икономически сегменти имаше спад, строителството отбеляза ръст от 6,6% и достигна рекордния за страната обем от 98,3 милиарда евро.
Най-динамично се развива жилищното строителство, което получава импулси от няколко посоки: ръста на населението, увеличаващата се жилищна площ на човек, изострящия се дефицит на достъпни жилища и изключително изгодните ипотеки заради рекордно ниските лихви в еврозоната. В момента много добре се развива отново и промишленото строителство.
Ваксинациите – стимул за потреблението и за туризма
В момента около 1/3 от жителите на Германия са били ваксинирани поне с първа доза. Може да се очаква, че през юли 2021 г. мнозинството германци, които желаят да се ваксинират, вече ще са получили защита срещу коронавируса. Това създава възможност да се отменят значителна част от ограниченията и най-вече – да заработят търговските и туристическите обекти, заведенията и културните институции.
Всичко това най-вероятно ще предизвика същински потребителски бум, защото германците се измъчиха от променения си делник и мечтаят да тръгнат на шопинг, да седнат на кафе или в ресторанта, да отидат на почивка. Да не говорим, че заради многомесечните ограничения много хора в Германия не бяха в състояние да си харчат парите и сега разполагат със свободни средства. Очаква се, че хората масово ще прекарат летните си почивки в страната, защото все още се опасяват да пътуват зад граница.
Парите от европейския фонд за възстановяване
Освен всичко това Германия ще получи 25,6 милиарда евро от европейския фонд за възстановяване, които ще се изплащат в продължение на няколко години. Правителството реши да ги инвестира най-вече в „зелените” технологии и в цифровизацията: ще се развива водородната икономика, ще се модернизира жп-инфраструктурата, ще се произвеждат и закупуват автобуси с екологични двигатели, бързо ще се изграждат зарядни инсталации за електромобили.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!