С траната ни изпитва все по-голям недостиг от квалифицирани кадри във всяка една област на стопанския и обществения ни живот. Това с еднаква сила важи за промишлеността, селското стопанство и социалната сфера. Липсата на квалифицирани работници и специалисти принуждава фирмите и компаниите, които искат да инвестират и да развиват стопанска дейност, да се изтеглят от цели региони и да пренасочват производството си другаде. Това води след себе си социални проблеми; липсата на работни места принуждава младите хора да напускат родните си места и да търсят препитание в големите центрове. Това пък от своя страна води до застаряване на населението, намаляване на прираста и в крайна сметка – до обезлюдяването на цели региони.. В центъра на тази спирала от проблеми стои липсата на подходящо образование за младите хора.
Може ли този порочен цикъл да бъде прекъснат с въвеждане на дуално обучение, по примера на много други страни в Европа и света?
Да, може. Добрата новина е, че тази форма на образование и обучение вече успешно се провежда и у нас. Началото е поставено през 2015 година, а в края на 2022 година, по данни на МОН, вече близо 12 000 ученици се обучават дуално.
Какво точно представлява дуалното обучение?
Обучението е 5-годишно и е разделено на два етапа. В първия се осъществява теоретична и практическа подготовка, във втория учениците надграждат наученото в реална работна среда в предприятие-партньор, под ръководството на наставници. Освен придобитите умения, обучаващите се получават и възнаграждение за своя труд.
Добър пример за това е Средногорието – професионалната гимназия в Златица въвежда дуално обучение през 2017-та година и през 2022-ра изпраща първият випуск, завършил успешно петгодишния курс на обучение.
Как се случва това на практика?
Трансформацията на някогашното „Практическо Земеделско-Овощарско Училище“, създадено през 1933 година, преминава през няколко етапа: първо е земеделски техникум, после става техникум по механизация, а през 2003-та година вече се нарича „Агротехническа професионална гимназия“. Междувременно обаче стопанският облик на региона се е променил... От предимно земеделски, през изминалия век, днес Средногорието предлага поминък основно в добивната промишленост. „Като селскостопански техникум нямахме шанс нашите ученици да бъдат конкурентоспособни на пазара на труда“ - споделя директорката на гимназията Величка Баланова пред Милена, Кирил и Тодор в подкаста „Тройка по никое време“, посветен на проблемите на дуалното обучение у нас: - „Районът, в който се намираме, е изключително промишлен, с развита добивна промишленост и сателитни предприятия, които подхранват тази промишленост.“
Какво да се прави? Как, от една страна, да се задържат младите хора да не напускат Средногорието и как да се осигурят необходимите професионални кадри за местната промишленост, от друга?
Проблемът е комплексен и за да бъде решен всеобхватно, е необходимо участие на всички заинтересовани страни:- „През 2016-та имахме много хубава среща с всички предприятия от региона, с индустриалния капитал, който е на нашата територия. Това беше съвместна организация на предприятията, на регионалното управление на образованието и на всички училища от региона. Предприятията ни предоставиха много подробен анализ на това, каква е необходимостта от кадри през следващите години. Бяха направили много сериозно проучване. То ни даде тема за размисъл - как можем да се развием, след като толкова години като училище сме били полезни за региона. Решихме, че трябва да направим поредната стъпка, така че хората, които завършат при нас, наистина да имат реализация на територията на общините ни.“
В момента гимназията обучава учениците си по специалности, съгласувани с местната промишленост. Всички ученици имат сключени договори с местните предприятия. Началото е трудно. Училището на практика стартира от нулата – аграрната гимназия няма нито необходимото оборудване и обзавеждане, нито подготвени преподаватели за новите специалности. Тук много помагат партньорите в дуалното обучение, предприятията, които очакват своите бъдещи кадри. Оборудване и производствена база е предоставена, на обучение се подлагат и самите преподаватели, защото преподаватели по специализирани предмети са също дефицитни кадри в цялата страна. Преходът на едно училище към дуална форма на обучение среща и други проблеми – юридически, формални, бюрократични. Първоначално и родителите на учениците го посрещат с недоверие. Резултатите обаче си струват усилията. Една част от учениците от първия завършил випуск вече са студенти, а останалите са намерили професионална реализация във фирмите, с които са сключили договор по време на обучението си. Важно е да се отбележи, че сключеният по време на обучението договор с определено предприятие не е задължаващ за последваща работа в него. Но той дава възможности. За адекватно професионално образование, съобразено с желанието на учещия се, за запълване на дефицита от квалифицирани кадри, и не на последно място – за устойчиво развитие на региона. Неща, от които отчаяно се нуждаем, за да решим глобалните ни проблеми – обезлюзяването, вътрешната и външна миграция, и демографския срив в страната ни. Дуалното обучение е едно от необходимите възможни решения. И се нуждае от подкрепа.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!