К артина на американския художник Марк Ротко, оценявана на десетки милиони лири, беше повредена от дете в музея Boijmans Van Beuningen в Ротердам. Представител на музея заяви, че институцията обмисля „следващите стъпки“ по отношение на реставрацията на произведението Grey, Orange on Maroon, No. 8, съобщи ВВС.
Инцидентът е станал по време на момент, в който не е имало охрана, обясни говорител на музея пред холандската медия Algemeen Dagblad (AD) миналата седмица. Пред BBC говорителят уточни, че щетите по картината са „повърхностни“: „Малки драскотини са видими в нелакирания слой боя в долната част на платното.“
Абстрактната творба се оценява на стойност до 50 милиона евро (£42,5 милиона), според информация във вестник AD.
„Потърсена е експертиза за консервация както в Нидерландия, така и в чужбина. В момента проучваме следващите стъпки за обработката на произведението“, изтъкна говорителят пред BBC.
„Очакваме, че творбата ще може да бъде показана отново в бъдеще“, допълниха от музея.
Софи Макалоун, мениджър консервация във Fine Art Restoration Company, поясни, че „модерните нелакирани платна като Grey, Orange on Maroon, No. 8 са особено податливи на щети.“ Причината е сложната им структура, липсата на защитен лак и интензивните цветни полета, които правят дори най-малките повреди веднага забележими.
„В този случай надраскването на горните слоеве на боята може драстично да повлияе на въздействието при гледане на произведението“, заяви Макалоун.
Картината на Ротко е експонирана в депото на музея – публично достъпно арт-хранилище до основната сграда – като част от изложба, посветена на „любими“ произведения от колекцията.
Джони Хелм, маркетинг мениджър в Plowden & Smith, подчерта, че инцидентът има отражение върху институции като V&A East и Британския музей, които обмислят по-широк достъп до архивите си:
„Как този случай ще повлияе на други британски музеи, които също планират да отворят повече за публиката?“ – попита Хелм.
Реставрацията на платна на Ротко е сложна задача, тъй като „смесите на пигменти, смоли и лепила, използвани от него, са доста сложни“, подчерта Хелм. Фактът, че произведението не е лакирано – тоест е открито за влиянията на околната среда – представлява допълнително предизвикателство за реставраторите. Екипите вероятно в момента документират щетите и проучват исторически успешни практики при възстановяване на картини на Ротко.
„Произведенията на Ротко нямат голям късмет – това не е първият случай на повредено негово платно, за който чуваме“, добави Хелм.
През 2012 г. беше извършено умишлено посегателство над картина на Ротко – Black on Maroon (1958) – в лондонската галерия Tate Modern. Вандалът Влодзимеж Уманиец получи двугодишна присъда и по-късно поднесе извиненията си.
По време на съдебния процес прокурорът Грегор Маккинли изчисли, че реставрационните разходи възлизат на £200 000, а на кураторите им бяха нужни 18 месеца, за да възстановят творбата.
Рейчъл Мъртъл, ръководител отдел за изящни изкуства и арти в Aon, компания за застрахователно посредничество, поясни, че полиците за произведения на изкуството обичайно включват „всички рискове, свързани с физическа загуба или повреда“. Това важи и за случайно нанесени щети от деца или посетители, макар и с определени изключения.
Когато се констатира щета, застрахователят изпраща експерт, който прави оглед, проверява записите от камерите за видеонаблюдение и оценява възможностите за консервация.
Музеят не уточни кой ще поеме отговорността за щетите по емблематичната картина от 1960 г., която според информацията е придобита от галерията през 1970 г.
Boijmans Van Beuningen има предишен опит с инциденти, при които посетителите са поемали разходите по възстановяване на произведения на изкуството. През 2011 г. музеят поиска турист да плати за реставрация на творба на Wim T. Schippers с фъстъчено масло, след като той стъпи върху нея.
„Обичайна процедура е хората да заплащат, ако повредят изкуството“, коментира преди години говорителят на музея Шарън Коен.
Картината на Ротко е пример за т.нар. „цветна полева живопис“, стил, който се характеризира с наситени, равномерно нанесени цветни полета.
Grey, Orange on Maroon, No. 8 е едно от няколко съвременни произведения, пострадали в Холандия в последните години. През ноември 2024 г. серия творби на Анди Уорхол бяха повредени при опит за кражба в галерия MPV в Ойстервайк, а в друг случай холандско кметство призна, че вероятно е изхвърлило по погрешка 46 произведения, включително работа на Уорхол, по време на ремонтни дейности.
Музеите подхождат различно към щетите, причинени от деца. През август миналата година четиригодишно момче случайно счупи 3500-годишен буркан в музея Хехт в Израел. Тогава представителят на институцията Лихи Ласло заяви пред BBC, че инцидентът няма да се третира сериозно, тъй като бурканът е бил „случайно повреден от малко дете“.
Семейството на момчето по-късно беше поканено отново в музея за специално организирано турне.