Да осиновиш парен локомотив
Един от полските локомотиви   
Източник: ЕПА/БГНЕС
3
До осиновиш локомотив? Полски музей на железопътното дело е намерил оригинален начин да събира средства за ремонт на старите парни локомотиви и да ги спаси от ръждата и набезите на крадците на метали.

Млада майка от Варшава например "подари" локомотив (съвсем истински) на сина си Александър за рождения му ден и го кръсти на него - "Алюш", разказва Катажина Шчербинска-Терцяк, директор на жп музея в Явожина Шльонска в Долен Шльонск, Югозападна Полша.

Музеят поправя стари локомотиви, предлагайки на частни лица да ги "осиновят", което ще рече да платят най-малко 1500 злоти (350 евро) и на мотрисата да бъде монтирана табелка с името им.

За мен парният локомотив е символ на свободата, обяснява професор Януш Боратински от института по имунология във Вроцлав, който наскоро е осиновил локомотив ТКи-3 - същия, с който пътувал през ваканциите като млад.

"След войната живеех във Вроцлав, във време, когато градът беше в развалини, гъмжащи от плъхове, и благодарение на влака успявах да избягам за ваканцията в Подлаше, сред природата, в една непокътната среда", спомня си професорът.

Дарението му от 1500 злоти помогнало да се купи боя,

за да се възстанови оригиналният цвят и блясък на "стареца". Заради този жест върху локомотива била поставена табелка с името му. Неговите планове, обаче, не свършват тук.

"Открай време се увличам по техниката и механиката. Не е достатъчно да теглиш една боя на локомотивите, трябва да им върнеш живота и да направиш така, че отново да возят пътници", казва запаленият по влаковете професор.

Боратински смята да смени захранването на локомотива и да направи така, че той да се движи с дизелово гориво вместо с въглища. Ще е трудно обаче да убедя традиционалистите и ръководството на музея, казва по-тихо той.

В музея в Явожина Шльонска са изложени петдесетина парни локомотива, като най-старите датират от XIX век. Грижи за тях полагат много доброволци, които отделят време и енергия да върнат блясъка им.

За тези хора 2012 г. се очертава доста натоварена:

скоро ще бъдат приключени пет процедури по осиновяване, а при сегашното темпо реставрирането на един-единствен локомотив отнема около шест месеца.

Сигурно е, че за да дойдеш да работиш тук, трябва наистина да си много запален по локомотивите, признава 22-годишният Адам Кравчик, стържейки ръждата от корпуса на една от старинните машини - задължителен етап преди нанасянето на първия слой боя.

Според директорката на музея ползите за осиновителите са най-разнообразни и което е доста учудващо - тези хора рядко са познавачи, а още по-малко железничари.

Германско-полска семейна двойка наскоро си направила подарък

локомотив за 30-ата годишнина от сватбата

Трудът на доброволците помага и да се запази железопътното наследство на разпределителна гара Явожина Шльонска, което иначе щеше да бъде разграбено от трафикантите след затварянето й през 2001 г.

Локомотивите привличат и публика - 30 хил. души са посетили музея миналата година, най-вече деца и хора, запалени по влаковете, от цяла Европа, отбелязва доволно музейният служител Кшищоф Гризгот - бивш железничар, който през кариерата си е бил машинист на повечето от изложените парни локомотиви.

Любимата му мотриса е 80-тонната ПТ-31, която той нарича Бижуто. Този тип локомотив е произведен през 1931 г. в Полша в 110 броя, като само два са оцелели след войната, твърди той.

Бижуто днес стои в дъното на работилницата към музея и не е в движение. Въпреки че за реставрацията му ще са нужни 350 хил. евро, обаче, Кшищоф Гризгот си мечтае да го върне по някогашния му маршрут от Вроцлав през Будапеща до Истанбул.
Коментари 3
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

3 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Кой е бил най-популярният филм в годината ви на раждане</p>

Кой е бил най-популярният филм в годината ви на раждане

Любопитно Преди 3 минути

Има много ленти, които си заслужава да бъдат гледани отново и отново

<p>&bdquo;Секс. Клоуни. Убийство&ldquo;</p>

„Секс. Клоуни. Убийство“: Кой застреля от упор Марлин Уорън

Свят Преди 8 минути

Странното убийство остава неразкрито в продължение на 27 години

<p>Сръбският министър на транспорта&nbsp;подаде оставка</p>

Сръбският министър на транспорта Горан Весич подаде оставка

Свят Преди 18 минути

Причина за оттеглянето му е инцидентът, при който козирка на жп гарата в Нови Сад рухна и 14 души загинаха

Снимката е илюстративна

САЩ са готови да продадат на Южна Корея отбранителни системи за 5 млрд. долара

Свят Преди 40 минути

Съобщението идва на фона на изстрелян залп от балистични ракети с малък обсег от Северна Корея рано тази сутрин

ЦИК изпраща на прокурор видеозаписите от броенето в седем избирателни секции

ЦИК изпраща на прокурор видеозаписите от броенето в седем избирателни секции

България Преди 1 час

Иска се да бъде проверено дали са налице данни за съставяне на документи с невярно съдържание

<p>Вижте джобния часовник, спрял при потъването на &quot;Титаник&quot;</p>

Джобен часовник, спрял при потъването на „Титаник“, се продава за $104 000

Свят Преди 1 час

Часовникът е останал „застинал във времето“ в 4,53 ч., което е 2 часа и 33 минути след потъването на кораба на 15 април 1912 г.

Заглавната снимка е илюстративна!

Сбогом, Касиус! - Най-големият крокодил в света, отглеждан в плен, почина на около 110 години

Свят Преди 1 час

Смята се, че Касиус е починал от старост, след като е живял около 110 години

<p>Повдигнаха нови обвинения&nbsp;на Петя Банкова</p>

Бившата шефка на Агенция "Митници" Петя Банкова се сдоби с нови обвинения

България Преди 1 час

Тя беше призована в Комисията за противодействие на корупцията

,

"Чувствах се така, сякаш пикая стъкло": Агонията на пристрастяването към кетамин

Свят Преди 1 час

Цялата история може да прочетете в следващите редове

United Media стартира Nova Docu: VOD каталог за интригуващо документално съдържание

United Media стартира Nova Docu: VOD каталог за интригуващо документално съдържание

Любопитно Преди 1 час

Новият регионален VOD каталог ще предлага най-добрите местни и международни документални филми

,

Учени откриха „път от жълти тухли“ на дъното на Тихия океан

Любопитно Преди 1 час

На зловещата сцена се е натъкнал изследователският кораб „Наутилус“

.

Снимки от сателит показват поредица от загадъчни пожари в руския участък на Черно море

Свят Преди 2 часа

Пожарите се намират в Черно море на места, където няма платформи за добив на газ и нефт

„Дженифър е впечатляваща!“: Бен Афлек с изненадващ коментар за бившата си съпруга

„Дженифър е впечатляваща!“: Бен Афлек с изненадващ коментар за бившата си съпруга

Любопитно Преди 2 часа

Афлек и Лопес бяха женени в продължение на две години, преди Лопес да подаде молба за развод на 20 август

Шестима загинали и девет ранени при руска атака в Запорожие

Шестима загинали и девет ранени при руска атака в Запорожие

Свят Преди 2 часа

Атакувано е инфраструктурно съоръжение в града

<p>Изненадващ обрат за пола на боксьорката Имане Хелиф</p>

Изненадващ обрат в половата идентификация на боксьорката Имане Хелиф

Свят Преди 2 часа

Огромен скандал, след като Имане Хелиф, медалистка от Олимпийските игри в Париж, е обявена за мъж в изтекъл медицински доклад

След трагедията в Сърбия: Вучич предложи референдум по въпроса дали да остане президент

След трагедията в Сърбия: Вучич предложи референдум по въпроса дали да остане президент

Свят Преди 2 часа

При рухването на козирката на гарата в Нови Сад в петък загинаха 14 души