С едмицата на Черния петък е. Вие какво ще си купите? Бихте ли се блъскали, за да го вземете?
Миналата година по това време в сайта eBay средно по трима души в секунда въвеждат думата „iPhone” в търсачката. В конкретният ден двама на секунда търсят оферти за прахосмукачки Dyson.
ИСТЕРИЯТА НА BLACK FRIDAY В СНИМКИ
Тази година eBay, цитирани от „Independent”, очакват още по-добри резултати.
Пишейки от България, истерията покрай т.нар. „Black Friday” сякаш никога не стана съвсем разбрана. Тя е характеристика на места, към които сме се насочили да емигрираме. Той е въпрос на "шопинг култура", от която сме лишени финансово и исторически.
В САЩ петъка след Деня на благодарността още от 1952 е традиционното откриване на коледния пазарен сезон – празник сам по себе си. Големите търговски вериги го отбелязват с огромни намаления на различни стоки.
Нещата ескалират и през 80-те телевизиите вече имат кадри как орди от обезумели хора се бият и газят заради играчки на промоционални цени.
Black Friday is right: our relentless consumption is trashing the planet | George Monbiot https://t.co/ghEVAne7t3
— Guardian Environment (@guardianeco) November 22, 2017
Икономиката в Западния свят не спира да расте, разнообразието по рафтовете също, а с тях и лудостта – на Черния петък през 2008г. служител на веригата „Уол Март” е стъпкан до смърт от тълпа купувачи.
“Black Friday сигурно е най-големият трик, който подлата търговска индустрия някога е приложила на пристрастените към консумацията наркомани,
в които сме се превърнали”, коментира отново „Independent”.
Намаленията са пристрастяващи. Не ти е нужен нов телевизор? Този е по-хубав от твоя и е с 25% под нормалната си цена. След като вече си тук, имаме и лаптопи, масажори за крака, както и аксесоари към тях. Всичко е с отстъпка, а честно казано в предпоследната седмица на ноември е традиционно по-вероятно да си го купиш.
Можем да не сме изцяло негативни. Пазарът е подкрепа. Купуваш повече, търговецът и производителят печелят (нали не се лъжем, че отключващите пазарна треска отстъпки са някаква жертва за някого?), наемат още работници или създават по-добри условия за сегашните.
Don’t forget https://t.co/lZDCI1y1eR
— Dan Amrich (@DanAmrich) November 22, 2017
Така вероятно прави собственика на онлайн магазина „Amazon” Джеф Безос, който би трябвало да е много пряко облагодетелстван от консумеризма и негови паради като Черния петък. Тази година Безос на два пъти ставаше най-богатият човек в света.
На този етап растежът на икономиката, който все повече е глобален продукт, не може да реши глобалните проблеми с бедността и неравенството на много места в света. Можем да изберем да повярваме, че това някога ще стане.
Консумацията и мечтите за по-добър живот обаче захранват и нещо друго.
„Обещанието на икономическия растеж е, че бедните ще могат да живеят като богатите, а богатите ще живеят като олигарсите. Но ние вече унищожаваме физическите лимити на планетата, която ни поддържа. Климатични промени, загуба на почви, изчезването на биологични видове, морето от пластмаса, инсектагедон (изчезването на голям брой насекоми – б.р.) – всичко се движи от нарастващата консумация. Обещанието за частен лукс за всички не може да бъде изпълнено – необходимото физическо и екологично пространство не съществува”, отчита колумниста на „Гардиън” Джордж Монбио.
Той изтъква как в богатият Западен свят всеки празничен сезон означава закупуване на все по-безмислени продукти, независимо за нас или за подарък на близките ни. Продукти като "PancakeBot" - уред, който може да отпечата Мона Лиза или Тадж Махал върху палачинката ви. Защо пък да не вземете смартфон за кучето си? Вижда ви се безсмислено и вредно?
Two of the year's biggest shopping days are coming up, and retailers are expected to make billions of dollars on both. What is the difference between Black Friday and Cyber Monday, and which one is better? pic.twitter.com/JbOHoLgEfr
— CBS News (@CBSNews) November 20, 2017
„Но растежът трябва да продължи – това навсякъде е политически императив. Трябва да нагодим вкуса си към него. В името на автономията и избора, маркетингът използва последните открития в невронауката да свали нашата защита”, продължава Монбио, визирайки огромното развитие на технологиите и методите, които ни водят към магазина.
Връщаме се у нас.
Ефектът на свръхконсумацията върху човешкото съзнание или околната среда е трудноразбираем проблем в България,
най-бедната страна в ЕС, където по данни на Евростат повече от половината хора трудно могат да си позволят почивка далеч от дома. Какво остава за шопинг празник през ноември.
Тук се чудим как да повишим потреблението, от което ниските ни доходи ни лишават. Едва ли някой ще ви обвини, ако след 2 дни си купите с отстъпка отдавна желано подобрение за дома като нова пералня. Надали го правите от излишък.
Но пътят на свръхконсумацията изглежда предначертан и следващ икономическия растеж, който не спира и в България, както би ви напомнил премиерът. Миналата година мой приятел ми разказа как на Черния петък, освен аудио колонката, която отдавна искал, накрая решил да си купи и кафе машина с отстъпка. Нищо, че не пие кафе.
Това е единичен случай, но самото обилно пазаруване също отдавна е въпрос на леснодостъпни кредити. Затова не се тревожете – скоро може да има бой и в мола до вас.
Въпросът е дали това е олицетворението на „добрия живот” в ума ни и дали искаме да постигнем точно този признак на развития свят.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!