К омпания "Боинг" ще признае вина по обвинение в заговор за измама, за да се разреши разследването в САЩ на две смъртоносни катастрофи на 737 MAX.
(Във видеото може да научите повече за: Пилоти предупредили "Боинг" за проблеми месеци преди втората катастрофа)
Служител на Министерството на правосъдието на САЩ разкри, че в рамките на споразумението за признаване на вина "Боинг" ще плати глоба в размер на 243,6 млн. долара и ще инвестира най-малко 455 млн. долара в продължение на три години, за да укрепи програмите си за безопасност и съответствие.
Споразумението, което "Боинг" призна, но не коментира, е вторият път, в който министерството предлага на компанията споразумение за признаване на вина във връзка с катастрофите от 2018 г. и 2019 г., за които е обвинен дефектният софтуер за управление на полетите.
Big businesses being allowed to get away with it again. No justice for all those people killed in the name of the mighty dollar. 🥺
— Lynnelovesroses (@Lynnelovesroses) July 8, 2024
Boeing to admit fraud charge to avoid criminal trial over 737 Max crasheshttps://t.co/8Ic4XBzMUG
Sent via @updayUK
Общо 346 души загинаха при инцидентите на полет на Lion Air MAX 8 в Индонезия, а след това, шест месеца по-късно и на полет 302 на Ethiopian Airlines край Адис Абеба.
Роднините на загиналите, които обвиниха американските власти, че са позволили на "Боинг" да се измъкне от отговорност чрез споразумение за 2,5 млрд. долара през 2021 г., поискаха миналия месец нова глоба в размер на почти 25 млрд. долара.
Те също така поискаха да бъде образувано наказателно производство.
Новото споразумение с Министерството на правосъдието, което беше описано от адвокат на семействата като "сладка сделка", ще гарантира, че няма да има съдебен процес.
През май длъжностните лица заведоха дело, в което обвиниха "Боинг", че е нарушил условията на споразумението за отлагане на наказателното преследване през 2021 г.
Условията на тази сделка трябваше да изтекат през януари тази година, но два дни преди това самолет Boeing 737 MAX 9, експлоатиран от Alaska Airlines, претърпя взрив на панел във въздуха.
Оттогава инцидентът е обект на разследвания от страна на няколко агенции, включително и на Министерството на правосъдието.
"Боинг" отрича да е нарушил условията на споразумението за отложено съдебно преследване с производствените си практики преди инцидента с MAX 9 на Alaska Airlines.
Въпреки че признаването на вината по обвинението в заговор за измама и сумите, които трябва да бъдат изплатени по последното споразумение, ще бъдат удар за семействата, условията все още не са утвърдени от съда.
Адвокатите на някои от роднините заявиха, че планират да настояват пред тексаския съдия Рийд О'Конър, който наблюдава делото, да отхвърли сделката.
Осъдителната присъда потенциално застрашава способността на "Боинг" да си осигури изгодни държавни договори.
Споразумението обхваща само поведението на "Боинг" преди фаталните катастрофи и не предпазва компанията от други потенциални разследвания или обвинения, свързани с инцидента от януари или друго поведение.
"Боинг" се признава за виновен в това, че е направил съзнателно неверни изявления пред Федералната авиационна администрация за това, че е разширил ключова софтуерна функция, използвана в MAX, за да работи при ниски скорости.
Новият софтуер е спестил пари на "Боинг", тъй като е изисквал по-малко интензивно обучение на пилотите.
Компанията винаги е отричала да поставя печалбата над безопасността.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!