Моделът на турските религиозни училища, който е критикуван от светските среди в страната, се харесва в чужбина. Все повече ученици идват в Турция, за да посещават тези училища, а Русия и Пакистан искат да заимстват турския модел, който разглеждат като алтернатива на надигането на радикалния ислям.
Макар че
религиозните училища, наречени имам-хатип,
продължават да са противоречива тема
в Турция, те
все повече се превръщат в модел за други страни
Вече има училища имам-хатип в България, а пакистански отговорни представители поискаха наскоро помощта на турските власти, за да възпроизведат модела при тях.
Преди две седмици Русия изпрати делегация в Турция, за да проучи модела.
Освен това съществува училище имам-хатип в Кайсери, създадено за обучение на ученици от чужбина и друг клон на това училище ще бъде открит скоро в Истанбул.
Наскоро в Турция имаше оживени дебати за тези училища след неуспешен опит на Съвета за висше образование да позволи на учениците, завършили средни професионални училища, сред които са и училищата имам-хатип, да постъпват в университет.
Делегация на Руската федерация, включваща министъра на културата, отговорни представители от туризма и съветници в президентството, се срещна с турския министър на образованието, с представители на Дирекцията по религиозни въпроси и на Турската фондация по религиозни въпроси.
Съгласно споразумение между двете страни 100 студенти от Русия ще получат следдипломна квалификация по ислямски науки в Турция през следващата година.
Някои преподаватели по теология ще бъдат изпратени от Турция в Русия.
Руските власти
поискаха също да проучат турския модел
на училищата имам-хатип. Целта е да се приложи този модел в Русия, за да се осигури обучението на нарастващото мюсюлманско население.
В Турция има над
500 училища имам-хатип,
които се обучават над 100 хил. ученици. Програмата в тези училища е подобна на тази в другите средни училища, като са включени освен това часове по ислям.
В тях могат да учат и момичета.
По време на
посещение неотдавна на премиера Реджеп
Тайип Ердоган в Пакистан неговият
пакистански колега Юсуф Раза Джилани
го попита за тези училища и обяви пред
него намерението си
да вземе за модел тази система на обучение
Религиозните училища в Пакистан се разглеждат като основен източник на набиране на активисти за талибаните - дейци на религиозния фундаментализъм, който вилнее в страната.
Председателят на Асоциацията на завършилите училища имам-хатип Хюсеин Коркут отбелязва по този повод, че е интересно, че тази система на обучение се разглежда с презрение в Турция, като в същото време тя е представяна като модел в чужбина. Той добавя все пак, че макар да са горди да бъдат взимани за пример, те се опасяват, че училищата може да бъдат използвани като средство за намеса в ислямската мисъл.
"Разбира се
училищата имам-хатип би трябвало да
хвърлят светлина върху исляма и професията
на имама и ние сме щастливи да бъдем
модел, но не харесваме да бъдем средство
за разделяне на исляма на радикали и
умерени. Ние не искаме да бъдем
част от
усилията за манипулация на международните
сили
в Пакистан", каза Коркут пред местният вестник "Сънди заман".
Но той не скрива
задоволството си като добавя, че "в
един глобализиран свят фактът да бъдем
взети като модел ни вдъхва отговорност".
Училището имам-хатип "Мустафа Геримли" в Кайсери има 325 ученици, които идват от Афганистан, Албания, Азербайджан, Босна, Грузия, Казахстан, Косово, Киргизстан, Македония, Румъния, Сърбия, Тайланд и Украйна.
Тези ученици учат в Турция в рамките на споразумения от 1993 г., подписани между Турската фондация по религиозни въпроси и съответните страни, от които идват учениците.
Разноските по настаняване на учениците се плащат от фондацията и учениците се връщат в страната си веднъж годишно. По време на първата им учебна година учениците преминават през обучение по турски език.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!