Ни ите магистрали в България създават проблеми за Сърбия, се казва в обширен анализ, публикуван в белградски медии днес.
Поредната тревога в западната ни съседка е предизвикана от информациите, че започва изграждане на още една магистрала в посока към Турция - пътя от Русе през Велико Търново до Свиленград и Истанбул.
"България ще промени значително своята национална автомобилна карта. Тази магистрала ще бъде освободена от митнически и гранични проверки и по този начин ще създаде още един допълнителен проблем на Сърбия.
По този начин ще има две магистрали в съседна България, които ще водят към Турция. Една от тях, Коридор №4, е вече сериозна конкуренция на нашия Коридор №10. Коридор №4 тръгва от Германия минава през Унгария, Румъния и достига до България - в едната посока на края се свързва със Солун, а с другата с Истанбул", се казва в анализа.
Националната статистика на Сърбия отчита вече първи загуби. През 2011 г. броят на минаващите транзитно през страната товарни автомобили е намалял с 22% спрямо предишната. Намалял е и транзитът на стоки - с 21.3%.
Поради икономическата криза през миналата година през граничните пунктове на Сърбия са излезли с 21% по-малко товарни коли, с които са транспортирани 25.3% по-малко стоки. От Сърбия са излезли 325 791 тежко товарни автомобили, които са транспортирали 4.25 млн.тона стока, се казва още в анализа.
Според статистиката български и турски ТИР-ове представляват 59.7% от целия транзитен поток на камиони през Сърбия.
"Нашето предимство в момента, в сравнение с коридорите на България, са по-краткият път и по-добрата ни инфраструктура. България обаче ще се опита да използва европейските еврофондове за развитието на националната си инфраструктура. София ще използва и инвестиции от Китай, Катар и Оман", пишат тревожно сръбските анализатори.
Според първите преценки изграждането на магистралата от Русе в посока Истанбул, която ще бъде дълга 300 км., ще струва около един млрд.евро. В Сърбия вече била известна и пътната такса по този път - 10-15 лв.
Пътят може да бъде изграден чрез държавно-частно партньорство или чрез концесия. Концесията в България се дава за срок от 35 години. В анализа се подчертава, че Катар вече е проявил интерес към изграждането на тази магистрала и тя може да бъде построена за около 3 години.
Сърбия: Българските магистрали ни пречат
Тревогата в Белград е предизвикана от информации, че започва изграждане на още една магистрала в посока към Турция - пътя от Русе през Велико Търново до Свиленград и Истанбул
11 май 2012, 07:01
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!