"Бл лгарите ни изпреварват: шосейната и железопътната инфраструктура във Видин е по-добра от тази при Калафат", обявява днес в заглавие румънският вестник "Капитал" (capital.ro).
Засега можем да хвърлим вината (не без причини) върху българите за забавянето на моста Калафат-Видин (Дунав мост 2, danubebridge2.com), но веднъж завършен, ще се разкрие суровата действителност: шосейната и железопътната инфраструктура на румънския бряг е много по-назад от тази на българския, посочва изданието.
Вестникът пише, че от българската страна на моста има шосе с по две ленти в посока, без дупки, а железопътната линия е електрифицирана. От румънска страна ситуацията не изглежда така добре, а перспективите тя да се подобри са много далечни.
Национален път 56 Крайова-Калафат има една лента в посока и е осеян с дупки, а железопътната линия Калафат-Крайова е единична, неелектрифицирана и много остаряла, пише "Капитал".
Вестникът припомня за забавянето от българска страна и посочва, че новият срок за завършване на моста е октомври 2012 г.
От румънска страна проектът се е развил по-бързо и още през лятото на миналата година е бил завършен 95 процента, а останалите пет процента са очаквали изпълнението на работи в българската част.
"Предимството е на румънска страна засега, но нещата ще се променят радикално, когато българите завършат най-накрая моста, защото тяхната инфраструктура е в много по-добро състояние от румънската", коментира вестникът.
Шосейната част, т.е. път Е79, е в отлично състояние, пише "Капитал" и допълва, че румънското продължение на този път изглежда като "след бомбардировки".
Срокът за изпълнение на този участък е две години, така че шофьорите ще има да почакат още преди да имат възможността да пътуват в добри условия към Калафат, посочва "Капитал".
И добавя, че от гара Голенц в Румъния до самия мост е изградена нова железопътна линия, която е електрифицирана, но от Голенц до Крайова, положението е отчайващо - неелектрифицирана жп линия, много остаряла, поради което разстоянието от 107 км между Крайова и Калафат се изминава за три часа и половина.
От румънската жп компания Че Фе Ре казали на "Капитал", че модернизацията на тази линия ще бъде направена в рамките на бюджета за периода 2014-2020 г. на европейската оперативна програма "Транспорт". След модернизацията тази линия ще бъде единична, електрифицирана и ще позволи движение с по-висока скорост.
Последната оценка за необходимите инвестиции сочеше цена от 487 милиона евро, пише "Капитал" и допълва, че търгът няма да се състои по-рано от 2015 г., а работите ще приключи най-рано през 2018-2019 г.
Генералният секретар на Асоциацията на железопътната промишленост в Румъния Щефан Рошану се оправдал, че за Румъния жп линията Крайова-Калафат е била от второстепенен интерес до строежа на моста, докато за България линията Видин-София е важна и се намира на коридор 4.
Така че, през 2014-2015 г. железопътната линия от българска страна ще бъде готова, докато на румънска територия тепърва ще започва работата по нея, пише в заключение румънският "Капитал".
Румънските проблеми край Дунав мост 2
Инфраструктурата на българите е в много по-добро състояние от румънската, тревожно пише румънски вестник
7 март 2012, 15:43
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!