С едем действия на пилотите по време на полета и пет систематични грешки на компетентните институции в Македония и в Босна и Херцеговина са причинили самолетната катастрофа, при която край босненския град Мостар на 26 февруари 2004 г. загинаха македонският президент Борис Трайковски, придружаващите го лица и членовете на екипажа.
Това се посочва в нов доклад, който председателят на международния разследващ екип Омер Кулич представи в Скопие, предаде агенция МИА.
Членовете на екипажа са направили седем последователни грешки по време на полета.
Те са излетели от Скопие, без да знаят какви са метеорологичните условия в Мостар, не са направили правилна подготовка за приземяване, пренебрегнали са информацията от контролната кула, че облачността е много ниска, не са спрели, а са продължили подстъпа, когато са загубили навигация, изключили са автопилота, намалили са височината твърде рано, а пилотът не е спазил предписаната минимална височина, защото не е бил достатъчно добре обучен за това, заяви Кулич.
Сотир Костов – македонският представител в международния екип, изрази задоволство от начина, по който е съставен докладът в авиационната му част, но има
забележки относно процедурата за приземяване на летището в Мостар,
липсата на информация за системата в критичния ден и дали летището е работело правилно.
Процедурата, която е била използвана, не е отговаряла на изискванията на Международната организация за гражданска авиация, а на стандартите на НАТО, а авиодиспечерите не са имали лиценз да работят на летището в Мостар.
Целият доклад ще бъде публикуван, след като Омер Кулич го представи на пресконференция в Босна и Херцеговина, посочва МИА.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!