Вн ни ислямски богослови дадоха ново, миролюбиво тълкуване на известна средновековна фетва за повеждане на джихад, с която много екстремисти оправдават насилието.
Над
20 авторитетни духовници от страни като
Саудитска Арабия, Египет, Иран и други
предимно мюсюлмански страни се събраха
на конференция в турския град Мардин,
където преди седем века ислямски учен
издава религиозния декрет.
Според тях Мардинската фетва, на която ислямските фундаменталисти и терористи
често се позовават при извършването на атентати и убийствата,
не е приложима по този начин в днешния
глобален свят, където се спазват
религиозни и граждански права.
Историята
на фетвата започва през XIII век, когато
по-голямата част от мюсюлманския Близък
изток е завладян от монголите, които
избиват цели народи и разрушават много
градове и средища на ислямската култура.
С
времето голяма част от управляващата класа приема исляма, като привнася обаче от собствените си закони в него
вместо да възприеме класическото
ислямско право - шариата.
Тогава
известният учен от строгата школа на
ханбалитите - шейх Ахмад Ибн Таймия,
осъжда този "полуислям" и изобличава
монголите като "лицемери".
Той
постановява, че е религиозно задължение
на "истинските мюсюлмани" да
обявяват джихад на тези апостати
(вероотстъпници).
На форума в Мардин днешните ислямски светила решиха, че решението изключва екстремистко насилие и че разделението на света на
"Дом на исляма" и "Дом на войната" вече не е валидно
Всеки, който търси мотиви от тази фетва за убийство на мюсюлмани или немюсюлмани, греши в тълкуванието, категорична е декларацията от срещата.
"Не може отделен мюсюлманин или група мюсюлмани сами да обявяват война или да участват в боен джихад", се подчертава в текста.
Богословите в Мардин напомниха, че фетвата трябва да се тълкува само в историческия контекст на средновековните набези и управлението на монголите в земите на мюсюлманите.
Според тях интерпретациите в исляма трябва да се съобразяват с променящите се политически ситуации и да се преодолее старата идея за света като обитаван само от мюсюлмани и неверници.
"Появата на държави, в които се спазват религиозните, етническите и националните права, налага необходимостта целият свят да бъде обявен за място на толерантност и мирно съжителство между религиозни групи и фракции", настояват учените.
Те призоваха за по-дълбоко разбиране и
тълкуване на контекста за всички средновековните фетви
Според радикални групировки като египетската Такфир ал-Хиджра обаче религиозният указ им дава право да обявяват други мюсюлмани за неверници и да водят свещена война срещу тях само защото разбират шариата по различен начин.
Самият Осама бин Ладен често цитира фетвата в призивите към мюсюлманите да свалят саудитската монархия и да обявят джихад на САЩ.
Сред организаторите на форума е Ибрахим Калън, който замени сегашният външен министър Ахмет Давутоглу миналата година като висш съветник на смятания за про-ислямски премиер Реджеп Тайип Ердоган.
Според Калин това е изключителна възможност да се покаже на света, че ислямът е религия на "мира и толерантността".
Ислямски богослови преосмислиха джихада
Според тях Мардинската фетва, с която терористите често оправдават насилието и убийствата, не е приложима по този начин в днешния глобален свят
31 март 2010, 13:13
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!