Дунав - обширна, но неизползвана водна магистрала
Източник: ЕПА/БГНЕС
0

Когато погледнете Рейн от някой мост в бившата германска столица Бон, веднага ще се сетите за магистрала заради баржите, движещи се долу също като автомобилите по пътищата, и заради корабчетата, задминаващи по-бавните, за да се върнат после пак в своя коридор.

Гледката от моста Панчево, които минава над Дунав в сръбската столица Белград, разкрива блата от едната страна, града - от другата, и празна огромна река отдолу.

За разлика от Рейн - реката с най-натоварен трафик в Европа, два пъти по-дългата Дунав остава до голяма степен неизползвана, що се отнася до корабоплаването. Въпреки че реката е обширна, евтина и природосъобразна магистрала, минаваща през 10 страни.

Макар че свързва западноевропейски пристанища с Черно море, миналата година през всеки километър от Дунав е транспортиран 16 пъти по-малко товар, отколкото през един километър от Рейн.

Преди войните на Балканите през 90-те години да спрат трафика по Дунав реката бе добре използван воден път с транспортен обем от 90 млн. тона през 1987 г. Обемът се стопи до едва 20 млн. тона миналото десетилетие, а сега е около скромните 40 млн. тона годишно.

Европейският съюз постави развиването на паневропейския коридор номер 7, в това число и премахването на тесните участъци по Дунав до 2015 г., сред приоритетните си задачи.

Най-големите пречки за трафика по реката - като останките от мостовете, разрушени от НАТО по време на войната в Косово през 1999 г., бяха изчистени през последните години.

Превозвачите сега искат транспортната инфраструктура да бъде модернизирана по западните стандарти и настояват особено за комплексни терминали, обединяващи речен, железопътен и пътен транспорт.

Докато строежът на терминали отнема време, експерти са на мнение, че сложните и мудни митнически процедури, които затрудняват превозването на товари през границите на ЕС, могат да бъдат премахнати по-бързо.

Това е бавен процес - както що се отнася до инфраструктурата, така и до законодателството в бившите комунистически държави в Източна Европа.

Развиването на плавателни канали във вътрешността остава на заден план заради структурните промени, които все още се извършват в Източна Европа, казва Томас Хартъл от австрийската агенция за управление на движението по река Дунав.

Транспортът там все още е съсредоточен по пътищата и в камионите, защото в Източна Европа засега не се лобира за транспорт по вътрешни плавателни канали, уточнява Хартъл, въпреки че някои промени са очевидни.

Пример за това е Сърбия, която бавно започна да опростява митническите процедури, започвайки миналия април с пътническите кораби, за да се възползва от разцвета на круизите по Дунав.

Туристите, пътуващи на изток през пристанището Пасау в Германия, са се увеличили десетократно за последните 15 години, а експерти са на мнение, че Сърбия също ще има полза от облекчаване на митническия режим.

По-малко време на митниците означава повече време за екскурзии във вътрешността, обяснява Йорг Руше, директор на германската асоциация на вътрешния воден транспорт.

Но винаги има и друга гледна точка - докато транспортните компании се надяват бюрокрацията да намалее, природозащитниците предупреждават, че развиването на трафика по Дунав може да нанесе повече щети, отколкото ползи.

Най-силно стеснените участъци често са и най-красивите природни резервати, като района при Железни врата на сръбската граница с Румъния. Всяко регулиране на водното равнище заради безопасността на корабоплаването влияе на природата.

Въпреки това транспортът по Дунав, особено комплексното транспортиране на контейнери, ще отбележи силен ръст в идните години, смята Хартъл.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Тежка катастрофа край Мездра, загина 21-годишна жена

Тежка катастрофа край Мездра, загина 21-годишна жена

България Преди 16 минути

Тя е пътувала в автомобил, който се е ударил в стоманобетонен стълб

Отново мръсен въздух в няколко района на София

Отново мръсен въздух в няколко района на София

България Преди 50 минути

Най-завишени са стойностите в квартал "Хиподрума"

Гръцки фермери заплашват с блокади на пътищата към България

Гръцки фермери заплашват с блокади на пътищата към България

Свят Преди 1 час

Земеделците смятат, че данъчната политика на правителството убива аграрния сектор

Пожари взеха две жертви през изминалото денонощие

Пожари взеха две жертви през изминалото денонощие

България Преди 3 часа

Единият е станал в с. Белопопци, община Горна Малина, а другият в Асеновград

Треньорът на Гълъбин Боевски: Чуваме се всяка седмица (ВИДЕО)

Треньорът на Гълъбин Боевски: Чуваме се всяка седмица (ВИДЕО)

България Преди 3 часа

Каква е ролята на българския щангист в световния наркотрафик

Обрат след обрат: Кога влиза в сила примирието в Газа

Обрат след обрат: Кога влиза в сила примирието в Газа

Свят Преди 4 часа

По-рано то бе отложено, тъй като Израел заяви, че че „Хамас“ не е успял да предостави имената на заложниците, които ще освободи

<p>Как ученици вдъхновиха учител да напише книга</p>

"Формулата на успеха е вдъхновението": Учителка написа книга, за да ни напомни, че ценностите в живота на човека са вечни

Любопитно Преди 4 часа

Поуката в един от разказите на София Стойнева е, че всеки трябва да намери своето нещо, което го прави щастлив

<p>Не разказвайте на никого за сънищата си днес</p>

Празник е! Не желайте зло и не носете черно в този ден

Любопитно Преди 5 часа

На 19 януари почитаме паметта на преподобния Макарий Велики и на свети Марк Ефески

Удължиха ареста на отстранения южнокорейски президент

Удължиха ареста на отстранения южнокорейски президент

Свят Преди 5 часа

"Има опасения, че заподозреният може да унищожи доказателства", заявява съдът в Сеул в мотивите за решението си

<p>Нетаняху: Докато това не се случи, примирието няма да влезе в сила</p>

Нетаняху предупреди: Израел си запазва правото да възобнови войната

Свят Преди 6 часа

Както ви обещах, ние променихме лицето на Близкия изток и в резултат на това "Хамас" остава победен и самотен, добави той

TikTok прекъсна достъпа на потребителите си в САЩ

TikTok прекъсна достъпа на потребителите си в САЩ

Свят Преди 6 часа

"Имаме късмет, че президентът Доналд Тръмп даде сигнал, че ще работи с нас", се посочва в съобщение

Зеленски: Предприехме действия срещу предателите

Зеленски: Предприехме действия срещу предателите

Свят Преди 6 часа

СБУ и прокуратурата направиха необичайно голям брой изявления за арестувани заподозрени за сътрудници и агенти на Русия

.

Дезертьори в Украйна: "По-добре в затвора, но да съм жив"

Свят Преди 6 часа

Дезертьорството от украинската армия придоби застрашителни размери през 2024 година

Индира Ганди

19 януари – първа бомбардировка на цивилни

Любопитно Преди 6 часа

Вижте какво се е случило на тази дата в историята

о

Пожарите в САЩ: Най-скъпото бедствие в историята?

Свят Преди 6 часа

Анализаторите на Goldman Sachs и JPMorgan очакват щетите, причинени от пожарите в Калифорния, да надхвърлят десетки милиарди