Тц ция събира на среща този четвъртък, 1 юли, големите петролни компании, за да обсъдят опасностите, които крие за населението и за околната среда растящият трафик на петролни танкери през проливите Босфора и Дарданелите в контекста на катастрофата в Мексиканския залив.
В конференцията в Истанбул ще участват отговорни представители на министерствата на външните работи, на енергетиката, на околната среда и на транспорта заедно с компании като "ЕксънМобил", "Тотал", "Шеврон", "Транснефт", "Роснефт" и "Ени", както и техните търговски филиали, според информации, получени от АФП от няколко официални източника.
Турците отдавна бият тревога и предупреждават за рисковете от инциденти в двата пролива, които свързват Черно с Мраморно и Егейско с Мраморно море.
Босфорът, който е четвъртият най-често използван пролив в света, пресича Истанбул - мегаполис с над 13 млн. жители, икономически и културен център на Турция.
Участниците в конференцията ще се съсредоточат върху варианти, които ще позволят на компаниите да избегнат тези маршрути, за да доставят суровия петрол на световните пазари, преминавайки през Черно море.
Русия е страната, която най-много използва проливите, за да транспротира своите петролни залежи и тези на бившите си републики като Азербайджан и Казахстан към западните пазари.
Средно на ден през тях преминават между 150 и 200 танкера, което представлява половината от всекидневния трафик.
Според министерството на външните работи движението на петролни танкери по тези пътища се е увеличило със 130 на сто между 1997 и 2008 г.
Катастрофата, предизвикана от петролния разлив на "Бритиш петролиъм" в Мексиканския залив, притеснява и дава сериозни аргументи на турците.
"Това, което стана, показва, че Турция има пълно основание да се тревожи. Ако този инцидент беше станал тук, Истанбул щеше просто да престане да съществува", обяснява дипломат.
Британският петролен гигант "Бритиш петролиъм" също би трябвало да участва в срещата в Истанбул, подчертава източникът, пожелал анонимност.
Турция иска да договори на "доброволен принцип" с тези компании фонд за близо 20 млрд. долара - застраховка, покриваща рисковете от злополука в проливите.
"Не става въпрос да се засяга договорът от Монтрьо от 1936 г. , който регламентира свободното преминаване през турските проливи. Но сегашното положение е неуправляемо и трябва задължително да се вземат мерки за контрол", категоричен е турският отговорен представител.
Откриването през 2007 г. на петролопровода, който свързва Баку и Тблиси с турското средиземноморско пристанище Джейхан, позволи да се облекчи трафикът през проливите, но "катастрофа е неизбежна, ако нищо не бъде направено", смята представител на турското екоминистерство.
Турция действа за изграждането на втори петролопровод, свързващ пристанището й Самсун на Черно море с Джейхан, за да се заобиколят претоварените проливи.
Движението е особено опасно през Босфора, който е обременен и от преминаването на товарни кораби, "морски автобуси" и параходи между западния и източния бряг на града.
Два инцидента с петролни танкери отнеха живота на 41 и на 28 души през 1979 и 1994 г.
Босфорът и Дарданелите уязвими за екокатасрофа
Турция събира на среща големите петролни компании, за да обсъдят опасностите, които крие за населението и околната среда растящият трафик на петролни танкери
30 юни 2010, 11:17
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!