Д есетки шерпи днес опаковаха палатките си и напуснаха базовия лагер за изкачване на връх Еверест в знак на почит към 16 техни колеги, които загинаха миналата седмица при най-смъртоносната лавина в историята на планината, предаде Асошиейтед прес.
Бойкотът създаде хаос в Непал по време на сезонa за изкачване на най-високия връх.
Повечето опити за изкачването му се провеждат в средата на май, когато времето е най-добро, но компаниите вече отменят изкачванията за сезона след трагедията от петък.
13 тела бяха открити след лавината, а трима планински водачи се смятат за мъртви и са обявени за изчезнали.
Без помощта на шерпите за катерачите ще е почти невъзможно да стигнат до върха. Много катерачи ще трябва да кажат "сбогом" на повечето или всички средства, които са похарчили за изкачването, по 75 хиляди долара или повече.
"За много от нас е просто невъзможно да продължат да се катерят, докато трима от нашите приятели са погребани в снега. Не мога да си представя да стъпвам върху тях", заяви пред АП един от водачите от малката хималайска общност, станала известна с издръжливостта си и уменията си във високопланинското катерене.
Не е ясно дали всичките 400 шерпи ще се включат в бойкота, но близо половината вече са напуснали, смята Тусли Гурунг, планински водач. Някои по-малки компании се надяват да успеят да проведат изкачването.
Лавината поднови дебата за непропорционалните рискове, поемани от шерпите. Специални екипи от шерпи поставят въжета в ледопада Хумбу, едно от най-опасните места по маршрута към Еверест, където се случи трагедията. Хумбу обаче се движи толкова много, че им се налага да излизат всеки ден.
Шерпите и правителството са в конфликт за обезщетенията, които трябва да получават планинските водачи, отбелязва Франс прес.
Снощи правителството предложи създаването на фонд за ранените планински водачи, в който ще влизат 5% от таксите за разрешения за изкачване, плащани от клиентите.
Освен това Катманду предложи увеличение с 50% на застраховките живот. Шерпите обаче искат във фонда да влизат 30% от приходите от разрешителни и удвояване на застраховките им. Водачите печелят по 3000 до 6000 долара на сезон, но застраховката им не ги осигурява.
Над 4000 души са достигнали до върха на най-високата планина в света от 1953 г., когато новозеландският алпинист сър Едмънд Пърсивал Хилари и шерпът Тенсинг Норгей доказват, че това е възможно. Загиналите при опити за изкачване на върха са стотици.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!