Секторът на въздушния транспорт губи по 200 млн. долара на ден от парализирания трафик заради вулканичната пепел, съобщи Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА).
Освен загубата на приходи, авиокомпаниите имат допълнителни разходи и заради пренасочване на пътници, обслужването им в чакалните и самолетите, принудени да останат на различни летища.
Преди ден Асоциацията на европейските авиокомпании (АЕА) съобщи, че облакът с вулканична пепел от Исландия, който принуди повечето централноевропейски страни да затворят въздушното си пространство, вероятно ще струва на авиационната индустрия над 100 млн. евро (135 млн. долара) на ден.
Придвижването на стотици хиляди потенциални пътници е блокирано на летищата преди почивните дни, които бележат края на великденските празници в голяма част от Европа. Авиокомпаниите, които трябваше да ги превозят, са задължени със закон да се погрижат за тях.
Блокирането на въздушния
транспорт в Европа е
засегнало над 10 млн. пътници,
съобщи Европейската комисия.
Според анализатори частичното парализиране на въздушния транспорт заради облака от вулканична пепел от Исландия ще има ограничен ефект върху сектора.
То няма да се отрази значително на възстановяването на Европа от рецесията или да повлияе негативно на брутния вътрешен продукт на европейските страни през второто тримесечие.
Експертите обаче остават предпазливи поради неяснотата за разсейването на облака от пепел.
Спирането на част от
въздушния трафик предизвика
поевтиняване на акциите на авиокомпаниите
на европейските борси, въпреки че големите превозвачи като "Ер Франс-Ка Ел Ем" (Air France-KLM), "Бритиш еъруейз" (British Airways) и "Луфтханза" (Lufthansa) не са обявили колко им струва отмяната на стотиците полети в последните дни.
Специалистите изтъкват, че е трудно да се направи оценка поради невъзможността да се знае предварително колко от пътниците ще предпочетат да им бъде върната цялата стойност на закупените билети - което е загуба на постъпления за компанията - вместо да отложат полета си.
Докато няма яснота колко ще продължат тези нарушения на трафика, ще бъде трудно да се каже колко ще бъдат загубите на компаниите, признава Марина Девит от брокерската компания "Гудбоди" (Goodbody) в Дъблин.
Парижки експерт обаче предлага да се изчислят загубите, като се разделят на 365 дни годишните приходи на една авиокомпания. По този начин на изчисление става ясно, че един ден пълно прекратяване на полетите струва около 30 млн. евро на "Ер Франс-Ка Ел Ем", а на "Бритиш еъруейс" - 25 млн. евро.
Финландската авиокомпания "Финеър" (Finnair) посочи, че спирането на полетите й струва по 2 млн. евро на ден.
Вчера заради пепелния облак
бяха отменени около 17 хил. полета.
За днес Европейската агенция за авиационен контрол "Юроконтрол" предупреждава, че се очаква още по-значително нарушаване на въздушния трафик в Европа. Според прогнозите в европейското въздушно пространство ще преминат само между 12 хил. и 13 хил самолета, като обикновено те са 29 500.
Заради затворените летища и
отменените полети хората се насочват към
алтернативен транспорт.
Лондонска компания за таксита каза, че е получила заявки за пътувания до Париж, Милано, Цюрих и Залцбург. Високоскоростният влак, преминаващ през тунела под Ламанша - "Евростар", също работи на пълен капацитет заради увеличения поток от пътници.
Транспортните самолети не успяха да доставят пощенски пратки, техника, цветя.
Някои куриерски компании предвиждат да използват товарни кораби за стоките, които могат да издържат на транспорт на дълги разстояния.
Лекарствата, които най-често се доставят по въздуха, едва ли ще бъдат засегнати от кризата, защото повечето европейски страни имат запаси в наличност.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!