Би изходицата със сомалийските пирати показва, че и за най-голямата военна сила в света - американската, има граници.
Показателно е, че един американски военен кораб за 800 млн. долара не може да се справи с четирима пирати, които се клатушкат в спасителна лодка.
Стратезите от Пентагона вече започват да приспособяват американския арсенал за справяне с пирати и други неконвенционални врагове, които не разполагат с високи технологии.
Министърът на отбраната Робърт Гейтс представи неотдавна планове за снабдяване на военноморските сили с още плавателни съдове, които да патрулират в крайбрежни райони, както и за съкращаване на програмите за построяване на бойни кораби, пригодени за класически морски битки срещу традиционни врагове.
Що се отнася до сомалийските пирати, те са водени от чисто икономически, а не от политически или религиозни подбуди. През последните години корсарите взеха с изнудване милиони долари от международните компании за морски превози.
Всичко е само заради парите
твърди експертът по Сомалия Кен Менкхос. Според него пиратите не присвояват товара и не са заинтересовани от убиването на хора. Това е бизнес модел, който се оказва много ефективен за тях, обобщава Менкхос.
За американския държавен секретар Хилари Клинтън пиратите "не са нищо повече от обикновени престъпници." Според нея те не са нов проблем за САЩ, въпреки че похитеният в сряда "Мерск Алабама" е първият отвлечен американски кораб от 200 години насам.
В същото време експертите изтъкват, че няма доказателства пиратите в Сомалия да са свързани с местните ислямисти. Ето защо според представители на американското правителство е малко вероятно САЩ да нанесат директни удари по пиратски бази по крайбрежието.
Аденският залив, който е един от най-натоварените и важни морски пътища, е охраняван от военни кораби на редица държави от цял свят. Като използват т.нар. кораби майки обаче, пиратите увеличават обсега си на действие далеч отвъд крайбрежието на Източна Африка.
Компаниите за морски превоз обаче са обезпокоени от евентуална военна конфронтация, която може да затвори критично важните линии от Суецкия канал до Индийския океан. Те все още предпочитат да плащат големи откупи вместо да въоръжават екипажите на корабите и да плащат солидни застрахователни премии.
Компаниите, които според изчисления на експерти са платили само миналата година около 40 млн. долара на корсарите, освен това имат договори с професионални кризисни екипи, които се заемат със задачата да освободят заложниците.
Сомалийските пирати - предизвикателство дори за сила като САЩ
Задънената улица със ситуацията в Аденския залив показва, че и за американската военна сила има граници, пише в коментар в. "Ню Йорк таймс"
10 април 2009, 15:06
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!