Н а по-малко от 10 метра са се разминали кацащ самолет и такъв, изчакващ излитане на летището в Сан Франциско вчера.
Предотвратеният инцидент можеше да бъде най-тежката катастрофа в историята на авиацията.
Самолетът на "Еърбъс А320" на "Еър Канада" със 146 пътници на борда погрешно заходи за кацане към лентата за рулиране - пистата, на която чакащите излитане самолети се подреждат.
В този момент на нея има 4 други самолета, чакащи излитане.
Причината за объркването е близостта на пистата за кацане до лентата за рулиране на летището в Сан Франциско, обясни журналистът Александър Богоявленски в студиото на NOVA.
Разстоянието е толкова малко, че от няколко километра между двете не може да се направи разлика, а инцидента става по тъмно, уточни той.
Ключова се оказва реакцията на един от пилотите, които чакат на лентата за рулиране. Той вижда светлините на задаващия се срещу него самолет и алармира диспечерите.
"Това се случва, (когато кацащият е) на 0,6 мили или около 1 километър от края на пистата.
Бързата реакция на пилотите на земята и авиодиспечерите предотвратява изключително тежкия инцидент.
Plane almost landed on four other planes at San Francisco airport https://t.co/um9NPQMX9v
— Tektrader (@tektrader) July 13, 2017
Разминаването в най-близката му точка от самолет до самолет е било 29 фута или 9 метра и нещо, допълни Богоявленски.
"Изразът "на косъм" е много подходящ за този случай",
уточни журналистът.
Той още припомни, че по сходен начин се случва най-големият инцидент в историята на авиацията, при който загиват 538 души.
През 1977г. на летището в Тенерифе два самолета "Джъмбо джет" се сблъскват, докато единият пресича пистата, а другият излита. Първопричината е бомбен атентат на другото летище в испанския курорт, който води до схвръхнатоварване на първото.
Богоявленски обясни, че наистина и на Летище София преди години също е имало предпоставки за подобен инцидент. Толкова потенциално тежка ситуация като тази в Сан Франциско обаче е невъзможна, тъй като трафика на нашия аеропорт е несравнимо по-малък.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!