Никой сериозен кандидат за изборна длъжност в САЩ не започва кампания, без да е наел специализирани следователи, които да разровят миналото на съперниците му. За изборите през 2014 и 2016 г. те започват да работят отсега.
Професионалистите цитират легендарен пример от надпреварата за изборите за Сенат в северозападния щат Монтана през 2002 г. Находчив следовател демократ тръгнал по следата, пусната от клюка и стигнал до видеокасета отпреди няколко десетилетия, на която кандидатът републиканец Майк Тейлър правел реклама на компанията си за козметични продукти. Той бил твърде женствен, за да се бори за място в Сената.
Образът на Майк Тейлър с мустаци от 70-те години, рекламиращ хидратантни лосиони, веднага е включен в подигравателен клип, разпространен от кандидата демократ. Майк Тейлър се оттегля от надпреварата.
Тази история илюстрира
колко разрушителен може да бъде
съвсем простият факт, стига да е умело използван.
За да узнаят и най-дребните слабости на противниците си, политиците наемат фирми, специализирани в "изследване на опозицията".
Системното прибягване до тези следователи е възможно благодарение на бума на бюджетите за финансиране на предизборни кампании, възлизащи понякога на десетки милиони долари за кандидатура за престижно място в Сената. За тази цена е добре човек да опази гърба си.
Във Вашингтон петнайсетина компании си поделят този пазар в демократическия лагер, смята Брет ди Реста, който преподава на желаещи да усвоят занаята в университета "Джордж Вашингтон".
Брет ди Реста казва, че всичко, което се публикува или е
било публикувано, си заслужава да бъде изведено на повърхността.
"Не става дума да се откриват любовници или незаконни деца",
отбелязва той пред АФП в кафене в околностите на Вашингтон. Всичко останало върши работа: данъци, съдебни дела, насилие в семейството, статии в университетски вестници, актове и глоби, участие в изборни листи".
Алън Хъфман, автор на книга за професията, озаглавена "Ние не сме с никого", резюмира за АФП: "Очевидно първото, което търсим, е нещо незаконно, някой, който е отклонил пари или е нарушил закона. Второ, всичко, което откроява разлика между публично обявените позиции на кандидата и реалното му поведение. За ровенето в миналото няма граници - казва той. - Така правим услуга на избирателя".
"Целта е не само да открием информация, но и
да сплетем
всички нишки, за да изтъчем контрапортрет",
обяснява пред АФП Джеф Берковиц, републиканец, който е проучвал демократическия кандидат за Белия дом през 2004 г. Джон Кери.
През 2012 г. лагерът на Обама търпеливо издири и след това използва истории от миналото на бизнесмена Мит Ромни, за да го опише като безсърдечен капиталист.
Но най-голямата находка остава да откриеш скандално видео. Затова партиите все по-често ровят в публичните изяви на противниковите кандидати. В този "спорт" републиканците изостават.
Независимата лява организация American Bridge (Американски мост) "изрови" и разпространи предизвикалите негативни реакции изявления на републиканския кандидат за Сената в щата Мисури Тод Ейкин, че една жена "рядко забременява в резултат на истинско изнасилване", направени в местни телевизионни дебати през 2012 г. Според Си Ен Ен групата има
60 служители, чиято задача е да следят и записват всяка стъпка на републиканските кандидати.
За да противодейства, бившият директор на кампанията на Мит Ромни създаде фирмата America Rising (Америка се надига).
Нейната цел е да следи изявите на демократите, които могат да се кандидатират за президентските избори през 2016 г. и да трупа още отсега видеозаписи и информация за тях, казва пред АФП Тим Милър, съосновател на фирмата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!