П анамският канал, едно от най-големите и сложни инженерни съоръжения в света, става на 100 години.
Строежът му започва през 1881 г., но първият кораб преминава през него на 15 август 1914 г.
Прокарването на 77,1-километровия плавателен път през Панамския провлак е повратно за световната търговия. То съкращава пътя между Атлантическия и Тихия океан и на корабите вече не се налага да заобикалят Южна Америка.
Панамците ще отбележат юбилея на канала тази вечер с фойерверки и концерт на прочутия изпълнител на салса Рубен Бладес. На стотиците видни гости ще бъде сервирана 225-килограмова торта. Сред тях ще бъдат потомци на френския инженер Фердинанд дьо Лесепс, първостроителят на канала, както и на президента на САЩ Теодор Рузвелт, който е бил горещ привърженик на проекта.
История
Прокопаването на канала започва Франция, но след серия инженерни проблеми и заради високата смъртност на работниците, компанията, която го извършва, се отказва от проекта. През 1904 г. САЩ поемат строежа и го завършват 10 години по-късно.
До 31 декември 1999 г. Панамският канал се контролира първо от САЩ, а по-късно и съвместно от САЩ и Панама, след което е предаден на панамското правителство. Оттогава Панама има средно по 8,5 млрд. долара приходи годишно от експлоатацията му.
Проблеми
Работата по канала продължава и днес. Тече проект за разширяването му на стойност 5,25 млрд. долара, който включва инсталирането на по-широки шлюзове с механични врати. С модернизацията ще се избегнат задръстванията в съоръжението и то ще може да приема съвременни контенейнеровози с дължина до три футболни игрища и два и половина пъти по-голяма товароподемност от корабите, за които сега е достъпен каналът.
Не е ясно обаче дали проектът ще бъде осъществен, заради увеличаване на разходите, стачки и конкуренцията на други подобни проекти, коментира АП.
Последният удар бе нанесен през май, когато 5000 строители спряха работа като част от двуседмична национална стачка с искане за по-високо заплащане.
Преди това, през февруари, работата също спря за две седмици заради спор за 1,6 млрд. долара допълнителни разходи между администрацията на канала и европейската компания изпълнител.
Поради забавянето на строителните дейности и преразхода предвиденият за октомври пусков срок бе удължен с 14 месеца, а анализатори твърдят, че не е изключено да има още едно забавяне.
Междувременно китайска компания спечели договор за прокарване на плавателен път през територията на Никарагуа. Подобен проект е бил обсъждан през XIX в. от американски инженери, но е бил изоставен. Засега договорът с китайците е на хартия, но властите в Панама отговориха с възможността да построят четвърта каскада от шлюзове, за да запазят водещото място на канала, посочва АП.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!